Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 19 juni 2014

Eindelijk het rondje door de moestuin

Vanmorgen voelde ik het al kriebelen en ik wist dat dit een blogdagje zou worden.
Nu wil ik het eens hebben -eindelijk- over de moestuin. 

Nog nooit waren we zo laat geweest als dit jaar! Eind mei begonnen we pas met zaaien. Alleen in het kasje was natuurlijk al eerder wat gedaan, maar nu in de volle grond. 

Met een fietsje kun je mooi de voortjes maken.
Nou ja, eigenlijk had mijn Farmer die voren al getrokken maar zo rijd je ze mooi aan. Dan hebben we een meer egale voor in plaats van dat hobbelige.

En daarna mag Jongste zoon zelf de uitjes poten. 
Hij doet dat nauwkeurig!
Dit was nog voor de vakantie.

En zo is het nu. Rechts vooraan de aardbeien. Dit veldje gaat van de herfst om. 
Links het andere veldje aardbeien (hoe komen er anders zoveel?). 
En dan moeten de jonge plantjes weer worden uitgepoot op een nieuw stukje. Maar niet zo veel meer als dit oude veld! We nemen dan gewoon de uitlopers van de oude planten. Welke soort het is, weten we niet. Ze komen oorspronkelijk bij mijn vader vandaan en zijn bijzonder zoet van smaak.

Achter de aardbeien de aardappels. 
Enkele planten staan in bloei. Ik weet niet zeker of het de bedoeling is maar van dichtbij bekeken zien de bloemetjes er mooi uit. 

Hier is tussen de rijen door geschoffeld. 
Ik zeg het er maar even bij, want eerst was dus alles zo groen....

En de rest zal met de hand moeten gebeuren. 
Op de knietjes dus...
De uien doen het gelukkig goed.

De snijbonen ook aardig. Altijd weer zo'n mooi gezicht hoe die ranken hun draai vinden om de stok.
De sperciebonen doen het ook dit jaar niet goed. Worden ze opgevreten door emelten? 
Ik wil ze opnieuw zaaien (het kan nog best) maar dan eerst voortrekken in een bak.

Peultjes hebben we maar niet meer gezaaid, her was immers al eind mei... en peulen zijn erg bewerkelijk, vooral met warm weer, dan moet je er zeker dagelijks langs.
Rechts zie je de capucijners. Die doen het goed. 
De erwten hebben we ook gedaan. Die zie je links. 
Ze komen wel op maar voor de helft zijn de topjes eruit gegeten.

Zou deze dikke Dolly er meer van weten?

En kijk hier nou... tussen de frambozen. 
Een rups van een groot geaderd witje. Lijkt zo'n gewone vlinder. 
Maar wat een mooie rups. 
Eet vast alleen de blaadjes toch?

En wat is dat hier voor geheimzinnigs?
Niks illegaals, wees niet bang...

We gluren er eens onder... sla en andijvie.
Mijn schoonmoeder heeft dat gaasachtig spul erover gedaan.
Tegen Langoor en z'n kornuiten.
En tegen de mussenfamilies. 
We gunnen ze best hun kostje hoor, maar ik bedoel, er zijn andere blaadjes genoeg nietwaar?
(Waarom eten ze nou dat onkruid er niet gewoon tussenuit, om maar iets te noemen?)

En ook de broccoli onder het gaas. 
Want kijk, vlinders lief en leuk, maar rupsen in de broccoli.... 
Natuurlijk maak ik het wel goed schoon, en leg ze evt  een paar minuutjes in water met zout (dan komen ze bovendrijven), ... ik zeg dan nooit wat tegen de huisgenoten maar zelf kan ik nog nagriezelen als ik de steeltjes op m'n bord bekijk...

Men kan hier bij goed kijken de komkommerplanten zien staan. 

En hier de tomatenplanten.
En ja, ik weet het, hier is ook werk aan de winkel.
Terwijl ik al zoveel onkruid daar weg heb gehaald.

Sorry, maar ik vind dat rood zo mooi...

Ik maakte ook aardbeienjam met rabarber.
Ik kreeg wat commentaar in een vorig jaar, dat het te rabarberachtig smaakte (allicht van degenen die rabarber niet zo vinden) en nu nam ik de verhouding 75% aardbeien en 25% rabarber en nu smaakt het wel beter, de rabarber overheerst minder. Terwijl die toch nog zorgt voor een frisse smaak aan de aardbeienjam. 
Persoonlijk vind ik gewone aardbeienjam wel erg zoet.

Het was weer een heel overzicht. 
Je bent weer aardig op de hoogte en je weet waar we (onder andere...) doende mee zijn!






23 opmerkingen:

  1. Ooo heerlijk...
    dit is een BLOG naar mijn hart!

    Wat hebben jullie een geweldige grote moestuin :-)
    En wat heb je dit alles leuk omschreven...
    Ik zit hier echt te lachen :-)
    om de dikke dolly en het geheimzinnige gaasdoek...

    Complimenten voor de grote zo goed onderhouden tuin,
    want wat zit daar een berg met werk in...
    Ook DANK voor de gezellige foto´s en grappige verhaaltjes :-)
    Zal het vanavond eens aan manlief laten zien,
    kan hij ook nog lachen :-)

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn schoonouders werken er ook nog in, schoffelen een keer... dat scheelt ook. Ik doe het echt niet allemaal alleen hoor!!

      Verwijderen
  2. Ooh, m'n handen jeuken als ik zie hoeveel werk je hebt.
    Heerlijk zo'n tuin! Maar ook....wat een werk.
    Ik verveel me hier ook nooit hoor, alleen onkruid heb ik niet. Dat komt omdat alles hier aan boord in bakken staat, natuurlijk;-)
    Die bakken staan weer in kleine kasjes dus ook tijdens het laden en lossen blijft het schoon.
    Het groeit prima en we oogsten met veel plezier.....er groeit alleen geen onkruid. En we moeten het houden bij kleine planten zoals mini komkommers, cherry tomaten en kruiden...anders past het niet onder de brug door.
    Werkse hoor! Geweldig dat je zo'n leuke 'moestuin-rondleiding' gaf!
    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen onkruid.... joh dat lijkt me zeer prettig! Wat fijn dat je toch een beetje kunt moestuinieren aan boord, ook al is het wat beperkt.

      Verwijderen
  3. Wat hebben jullie een heerlijk grote moestuin! Veel werk, maar wat een rijkdom!
    Je hebt er een gezellig verhaal van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er fantastisch uit. Wat een leuk idee met de fiets voortjes maken. Dikke Dolly zit hier ook altijd aan de zwarte bessen. Je kunt het zien aan de uitwerpselen op het pad. Rakkers, ach ze moeten ook leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn Farmer had die voren eerst al wel gemaakt. Het aanrijden doen we om de kluiterige grond wat vlakker te maken. (Heb de tekst in het bericht ook wat aangepast.)

      Verwijderen
  5. Help dat echt , gaas over de broccoli? Hier ook veel rupsen, ik pluk ze er maar vanaf voordat ze alles opeten. Ga dit ook maar proberen . Want ik doe het zelfde als jij, even in het zoute water en niks zeggen tegen de andere. en goed kijken wat er op mijn bord ligt!
    groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hopen dat het helpt! Als de vlinders er niet bij kunnen komen kunnen ze ook geen eitjes leggen toch?

      Verwijderen
  6. Wat een heerlijk blogje, rupsen en slakken zijn hier ook veel te vinden :( maar we gaan goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi, jullie moestuin! Mijn vader had ook altijd zo'n grote moestuin. Wij hebben niet zo'n hele grote maar ik ben nu ook druk bezig met de aardbeien en de rabarber. Een lekker jam van rabarber is met het sap van 2 sinaasappels en heel klein gesneden verse gember (100 gram schoongemaakt)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk blogje weer, ik zit hier echt te genieten! Vooral met jouw teksten erbij :-)
    En wat een 'geruststelling' ook in andere moestuinen onkruid te zien staan... ;~)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. \mooi zo'n grote tuin. Dolly lijkt onschuldig.Ze zeggen dat Afrikaantjes ook rupsen weghoud.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig jouw sperziebonen doen het ook niet zo goed... krijg ze hier niet of nauwelijks uit de grond... ;) wij hebben vanavond onze eerst bloemkool op en daarkwam ook een joekel van een rups uit... maar dat na gruwelen aan tafel herken ik goed hoor ;) hhahah ook met de sla... die zat onder de luis... ;) op een gegeven moment maar gewoon een knop om gezet en gegeten... na wel 10 keer met zout wassen... maar op ieder stukje sla zag ik nog een denkbeeldige luis zitten ;)
    Bedankt voor deze leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om op zo'n echte boerenmoestuin mee te kijken. Wat een prachtige tuin en wat heerlijk zonnig! Veel werk, maar het is het waard! En dat wieden en schoffelen, ach blijf je lenig bij toch? Welke aardappels hebben jullie in mei nog gepoot?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom Clarien!
      Dat heb ik niet verteld maar de aardappels zaten er ook al wel eerder in. De soorten had ik ergens opgeschreven, maar waar? Misschien vind ik het briefje nog en lees je het t.z.t. bij het (mogelijke) bericht over het rooien.

      Verwijderen
  12. leuk ...en heel veel werk!
    Wat gaaf dat je je naam op de foto's hebt staan..hoe doe je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel simpel. Ik kopieer en plak eerst de foto's die ik mijn blog gebruiken wil. Dan open ik de foto met het programma Paint (rechtsklik) en voer een tekstvak in en daar typ ik het gewoon in. Dat kopieer ik en dan plak ik het steeds in de volgende foto (anders moet ik het steeds opnieuw typen..).

      Verwijderen
  13. Wat ziet je moestuin er netjes en verzorgd uit! En al een prachtige rode oogst!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een prachtige moestuin. Wij hebben een volkstuin van 300m3. Ook veel "mee eters". Mollen waren onder de bietjes doorgegaan en lekker alles losgewoeld. Stokslabonen doen het minder dan de stamslabonen. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh al dat rood. Jammie! Hm ik ben maar met het project 'een emmer per dag' gestart. Een ding scheelt.. Alles staat hier gerust een 1/2 meter hoog dus de emmer zit zo vol :-) maar het gaat best aardig zo, het meeste is al weg. Ga een plantenpot gebruiken als de tuin weer bijgewerkt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooi blogje lieve Jolanda, beloof dat je het nog lang doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat hebben jullie veel gedaan, de afgelopen weken! Ik weet nog dat je eerder blogde dat je er nog aan moest beginnen. Wat een vondst, zoonlief laten helpen met fietsje. :-)
    Prachtig, al die mooie rode vruchten!! Tja, logisch dat de dieren er ook van meegenieten. ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...