Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 2 juli 2014

Bloemen en loomen

De laatste weken voor de zomervakantie. Ik heb speelgoed en verfjasjes meegenomen van de klas van Jongste zoon, de schoonmaaktijd is er weer.

Oudste zoon bracht een bosje bloemen voor me mee.
Geplukt in het schoolmoestuintje waar groep 7 elke week in werkt.
Dat heb ik zelf een paar jaar geleden mee opgestart in een miniklein hoekje grond. Nu hebben ze een flinker stuk en een paar opa's die meehelpen. Alleen al daarom is het een mooi project vind ik en de kinderen leren heel veel over de tuin. Ze vinden het ook leuk; weer eens wat anders dan rekenen en taal!

Ik heb geen aardbeien meer en voor het meeste van de groentetuin moeten we nog wachten. De sperciebonen die ik had voorgetrokken heb ik zaterdag uitgepoot.
Gisteren heb ik ook opnieuw de kroten gezaaid, nu ook eerst in bakjes. Kijken of dat beter gaat.
Aan de capucijnerplanten komen inmiddels bloemen. Het gewas is nog helemaal niet zo hoog maar dat komt ongetwijfeld door het erg late zaaien. Volgend jaar beter, zullen we hopen. Maar hé, die bloemetjes blijken wit te zijn.... zijn dit dan toch de erwten en de andere rij de capucijners? Lol.

In de voortuin ziet het er ook al wat beter uit, al moet er nog wel wat gedaan worden. Dat kan ik echter niet alleen, met mijn kippekracht krijg ik die grote distels  en fluitekruid er niet goed uit, zeker niet met dit droge weer. Die moeten er echt uitgestoken worden.

Tussendoor doe ik ook nog even het huishouden.... probeer het tenminste beetje toonbaar te houden. Lukt wel hoor, als je niet te nauw kijkt, en ik verbaas me er steeds wel over wat je in een kwartiertje allemaal kunt doen.

Dan is nog iets, waarvan ik dacht dat het onze deur wel voorbij zou gaan. Maar neehee... de jongens kregen van de verkeersouders (die hebben daar dan zeker aandelen in...) allemaal 2 zakjes loomelastiekjes en nu is het hier een soort fabriekje geworden. Ze willen ook weleens wat anders proberen en zoeken op internet naar een voorbeeldfilmpje. Toch is het nog best een karwei. Soms plotseling breekt er een elastiekje of het gaat niet zoals zou moeten.... traantjes worden zelfs nog weggepinkt maar als de boosheid weer is gezakt proberen ze 't toch weer en wat zijn ze trots als ze hun beestjes afhebben.


En nu hebben we nog een rustige middag. Soms is het hier juist rumoeriger met vriendjes die komen spelen maar deze keer zijn alledrie de jongens weg.
Lekker net brood uit het vuistje gegeten buiten, met ons tweetjes...
Het hooiland ligt gemaaid dus ook de komende dagen weer genoeg te doen!



15 opmerkingen:

  1. Heerlijk die dagelijkse dingen! En wat een prachtige boeket heb je gekregen. Leuk idee om een moestuintje bij school te doen, is ook veel leuker dan rekenen en taal ;-))
    En hier word er volop geloom hoor, de cupcake is ook erg leuk om te maken!
    Geniet van je middag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook loomen, jongste zoon vindt het geweldig, maar zonet brak er een elastiekje, terwijl hij bijna zijn "angry bird" af had. De traantjes zitten em nog hoog, maar hij is weer moedig opnieuw begonnen.
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, leuk toch he hoe zo'n knutselwerkje ineens een hit kan worden. Goed voor de fijne motoriek en concentratie denk ik dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat grappig dat jij ook al met de loombandjes in de weer bent.
    Nu we weer met jongere kinderen te maken hebben komen we allerlei rages tegen.
    Leuk!
    Groetjes, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lijkt me dat leuk, van die tuintjes op school! Hier ook even weinig van de tuin: aardbeien, aalbessen erwten en tuinbonen zijn geoogst, bonen, kool en cappucijners zijn nog niet zo ver...
    Hier in huis is het loomen nog niet begonnen, en zo lang het lukt wil ik het maar even zo houden, ze heeft al zoveel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons in het dorp is ook zo'n moestuintje opgezet dit jaar. Het ziet er goed uit.
    Een prachtig boeket heb je gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee de schooltuin moest elke school doen .

    Even een voorbeeld heeft niets met schooltuin te maken . Neef van de kinderen ging jaren terug met ouders vakantie vieren in Frankrijk met een tent, Luuk was aan de beurt voor de afwas, vaatwasser gewend maar toen met een afwasborstel hij wist dus niet hoe of wat van een afwasborstel .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is een drukke tijd voor jullie...
    Ik hoop VAN HARTE dat je kracht genoeg mag krijgen om al je werk te kunnen doen!

    Leuk dat je zoontje bloemetjes meebracht :-)

    En dat LOOMEN...
    tjonge...
    je hoort niet anders :-)
    Ook hier in Groningen zie ik heel veel kinderen (in de straat) ermee rondlopen :-)

    LIEFS & ZEGEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt echt gezellig deze blog. Mijn dochter heeft een uiltje geloomt. Is ook heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk wat de jongens hebben gemaakt, ik heb onlangs een loom en elastiekjes meegenomen voor een meidengezin in Roemenië, ze waren er gelijk heel actief mee bezig .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij ons in het gezin hebben de loomelastiekjes nog niet toegeslagen, maar op school wel. Kinderen maken er prachtige dingen van!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk! Bij ons in de buurt is een dorps-moestuin. Vrijwilligers bewerken de tuin en de produkten worden heel goedkoop verkocht of weggegeven aan de voedselbank.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heerlijk toch als ze zo bezig zijn met die stiekjes,hier ook wel ,ik wil het ook eens proberen als ik meer tijd heb.

    succes met de schoonmaak.
    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die bos bloemen is er mooi! Blauw!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...