Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 17 juli 2014

Pruimentijd en klusjes doen

Het een volgt het ander snel op. Ineens waren er pruimen rijp! Van deze boom hadden we nog niet eerder pruimen. Wel van een andere, maar die pruimen zijn later rijp. 

Er vielen er zelfs al van de boom, zo rijp. 
En toen we nog een zwerm spreeuwen op bezoek kregen besloten we ook gauw te plukken.

De soort is Opal. Een mooie blauwrode pruim.

Natuurlijk maakte ik er jam van. En compôte.
Ik gaf hier en daar ook wat weg. 
Ik wil niets meer in de vriezer doen, pas kwam ik overjarige pruimen tegen die bruin waren geworden...
En het is nu wel wat werk maar straks heel makkelijk, klaar voor gebruik.
Bovendien doe ik het nog altijd graag. 
De teller van de jam staat nu op meer dan 100 potjes. In veel verschillende smaken. Maar we eten ongeveer twee potten leeg in een week.
En ik geef nogal eens een potje weg.
Dus dat komt best goed.

En ik maakte weer de crumble. Zo lekker en licht.
Maar een vrij bewerkelijk recept (uit Koken en Genieten).
Nu heb ik een recept uitgeprint liggen van een andere taart, sneller te maken.
Die wil ik morgen proberen.

We eten inmiddels een beetje uit de tuin: sla en andijvie stonden van de week al op het menu, wat kroten uit het kasje waren goed, net genoeg voor een maaltje. De eerste aardappels (uit het kasje) zijn ook alweer op.  De opbrengst viel wat tegen. Het waren dacht ik Frieslanders en ik vond het behoorlijke afkokers. 'k Moet het toch eens beter gaan opschrijven allemaal. 

Nu het vakantie is heb ik wat extra taakjes voor de jongens bedacht. Per dag is steeds een ander het tafelbaasje. Die zorgt dan voor een gedekte tafel. Een ander voert dan die dag de kippen. Ook bijvoorbeeld een stukje van het terras onkruidvrij maken en planten gieten. Gisteren had middelste zoon me goed geholpen door de gesnoeide takken allemaal weg te sjouwen. Ze krijgen er niks van als ze de handjes even laten wapperen en ik kan ondertussen andere dingen doen en hebben we daarna weer wat tijd voor andere leukere dingen.
Het komt er deze week echter niet meer van om er nog op uit te trekken, want we hebben gras gekuild en morgenmiddag staat er weer hooien op het programma. Gelukkig hebben we het zwembad staan dus kunnen de jongens daarin afkoelen.

De warmte maakt mij ook altijd wat sloom en ik kan er niet zo goed tegen. Maar ik ben erg blij dat het niet zo benauwd meer is als vorige week!







11 opmerkingen:

  1. gezellig zeg als je uit je eigen tuin kan plukken, zelfs vers gemaakt
    bedankt voor het volgen ook, ik vind dit blog heel inspirerend

    ik werk de hele week, maar zou ook meer tijd
    aan dit soort dingen willen hebben

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk al die pruimen en wat verscheidenheid aan jam. Altijd leuk om kado te geven. Ja kinderen kunnen best ook even helpen, je heb groot gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad pruimentijd. Ik maakte gisteren een pruimenkwarktaart met de pruimen uit de boom van een goede kennis... Maar die crumble ziet er ook geweldig uit.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die crumble zie er erg smakelijk uit zeg! leuke foto trouwens ook bovenaan je pagina, van je drie jongens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De crumble ziet er heerlijk uit.
    Ik heb vorig jaar een pruimen cake gemaakt. In een vierkante vorm. Eerst het cakebeslag erin. Dan halve pruimen netjes over de bovenkant verdelen en dan in de oven. Toen hij uit de oven kwam bestrijken met warme jam. (ik gebruikte perzikjam) Een lekkere klodder slagroom erbij. Makkelijk maken en erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier hebben we ook al emmers vol pruimen. Ik ben er zelf niet zo gek op, maar mijn man wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie PRUIMEN :-)
    Schitterend...
    En wat heb je er veel lekkers van gemaakt :-)

    Ik vind de foto bovenaan/in de header zo mooi!
    Geweldig om te zien...
    de jongens die zo blij rennen :-)
    MET de KOEIEN op de achtergrond natuurlijk :-)

    DANK voor dit fijne bericht vanuit jullie mooie boerderij!
    LIEFS, Suzanne






    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allereerst wat een leuke foto zo bovenaan. Onze kinderen hebben al heel jong geleerd mee te helpen , we begonnen met hun eigen beker naar de keuken te laten brengen. Ze krijgen er niets van als ze ook een taakje hebben. Wij hadden vroeger een gezin in de kerk waar de kinderen maar hoefde te roepen dat ze iets nodig hadden of Ma vloog al voor ze . Dat hoeft ook niet ,naderhand zijn ze blij dat ze thuis hebben geleerd hun handen te laten wapperen .Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In de avond uren lekker buiten zitten, naar getaande arbeid is het goed rusten .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pruimen compote klinkt lekker, en die crumble...; die ziet er echt verrukkelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heerlijk zoveel pruimen! Ik heb een perenboompje in pot. 2 jaar geleden gekocht. Vorig jaar geen vruchten en nu wel vruchten maar ze zijn helemaal gebarsten en uitgedroogd. Volgend jaar toch maar in de volle grond.
    Goed dat je de kids mee laten helpen! Worden ze alleen maar beter van!
    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...