Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 15 juli 2014

Weer bessen

De vakantie is begonnen. Lekker hoor, geen heen-en-weergetrip naar school. Er blijft meer dan genoeg te doen maar lijkt meteen al daardoor rustiger in mijn hoofd. Niet zo op de klok hoeven werken. Dat is echt prettig! Natuurlijk moeten we wel rekening houden met de melkenstijd en niet te vergeten mijn eigen innerlijke klok die ook wel aangeeft wanneer het tijd is voor het eten ;-)


Zaterdag hadden we de fiets gepakt. We gingen kijken naar het weiland een paar kilometer verderop, of het al lang genoeg was om te hooien. "Hebben we dat ook maar gehad", zei mijn Farmer, "Kunnen we in ieder geval zeggen dat we een keer gefietst hebben in de vakantie." De grapjas.

Het kon beter, maar de zaadstengels zitten er al behoorlijk in dus maaien maar.
Dat is inmiddels gisteren gebeurd.

De zwarte bessen waren goed en we hebben ook nog weer rode bessen van andere struiken die wat later zijn.

Ik meng ze altijd want alleen zwarte bessen zijn niet zo lekker maar met elkaar proef je de zwarte bes toch wel als verrijkende smaak. Die zwarte bessen zitten boordevol vitamine C. Dus ik deed ze ook in een smoothie, samen met aardbeien uit de vriezer en sinaasappelsap want door de zwarte bessen wordt het heel snel erg dik.

De rest verwerkte ik tot dessersaus. 
Ik gebruik daarvoor (zolang ik ze heb) lege flesjes waarin bbq-saus o.i.d. heeft gezeten. 
Goed schoongemaakt uiteraard en uitgekookt.
De smaak van rode vruchten (aardbeien, bessen) is zo overheersend dat je van de pikante geur van het dekseltje niets terugvindt in de smaak van het sap. 
Als ik te weinig flesjes heb doe ik rest in potjes.
Het staat wel leuker in een flesje en het schenkt makkelijker. 
Is ook leuker om weg te geven.

Ooit deed ik ook appelmoes in augurkenpotten maar het zure daarvan proef je wel terug in de appelmoes en dat is niet lekker. Dan zou je andere deksels moeten gebruiken (die te koop zijn in winkels met spullen voor inmaken). Ik gebruik ze niet meer maar gewone hakpotten of van die hoge appelmoespotten van de winkel.


12 opmerkingen:

  1. Heerlijk al dat sap. Hier ook volop. Ik gebruik zelfs potten waar zure haring in heeft gezeten voor de jam. Een stukje natte folie onder het deksel sluit heel goed af en je proeft er niks van.
    Maar dat sap moet je dat niet verhitten tot 75 graden in een weckpan anders blijft het niet goed toch, ja een paar weken wel. Ach bij jullie is het natuurlijk zo op met opgroeiende kinderen.
    Heel fijne vakantie nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik maak het sap altijd met geleisuiker (400-450gr. suiker op 1 kg rauw sap), kook borrelend 4 minuutjes en dan heet in de potten en flesjes (even op de kop). En dat blijft zo zeker een jaar lang goed op een droge koele plaats!

      Verwijderen
    2. Wij hebben alleen zwarte bessen op onze volkstuin. Ik doe 1 kg geleisuiker op 2 liter sap. Verder sap van 2 uitgeperste citroenen. Blijft inderdaad meer dan een jaar goed in goed schoongemaakte potten.
      Volg (vanuit Rotterdam) trouwens met veel plezier je blog. Fijne vakantie. Lidy

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je tip, Lidy! Ik vroeg me al af wat een goede verhouding zou zijn omdat de zwarte bessen zo sterk geleren.
      En Johanna; vergeten te zeggen in m'n vorige reactie: die tip van folie ertussen vind ik ook een goede!

      Verwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit!
    Geniet van de vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankzij jouw blogje over jam maken een aantal jaren geleden ben ik ook dit jaar weer goed zoet geweest. De kelder is weer gevuld met potten jam en de vriezer met fruit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk verse bessen . Mijn moeder maakte vroeger sap van de zwarte bessen en dan s'winters haagse bluf voorop de pudding .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haagse bluf... daar breng je me op een idee, had ik zelf ook weleens gemaakt maar nu totaal niet aan gedacht. Hoewel de zwarte bessen het meest geschikt zijn daarvoor gaat het met rode bessen ook wel. En die heb ik nog!

      Verwijderen
  5. Ik heb bij de Action voorraadpotjes gekocht voor 99 euro cent nog leuke potjes ook met een schroefdeksel .

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...