Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 13 augustus 2014

Als de kat van huis is....

Vorige week was ik met mijn moeder en zus een dagje weggeweest. Dat gaat traditie worden, eens per jaar een dagje uit met ons drieën.


Dit keer gingen we naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Het was lang geleden dat ik daar was geweest, ergens in mijn lagere schooltijd. Er was zoveel te bekijken dat we niet eens echt alles hebben gezien. Echt heel leuk om al die voorwerpen van vroeger te zien. De bedsteden, de spinnewielen, hoe men de was deed.... worsten aan het plafond, oude weegattributen. te veel om op te noemen. Ik had juist een fotoboekje geleend uit de bieb over 100 jaar  huishoudelijk werk (In Holland staat een huis), dus wat ik nu zag sloot daar natuurlijk goed bij aan. Ook bij alle boerderijen echt bijgehouden (groente)tuinen, dat vond ik zelf ook leuk om te zien.

Hier sta ik voor de plaggenhut, haast niet voor te stellen dat mensen zo gewoond hebben... geen wonder dat de mensen toen niet zo oud werden. Ik moest trouwens telkens bukken voor de deuropeningen.

Op het laatst van de dag waren we bij het begin van het park (we hadden de route omgegooid omdat het zo druk was bij het eerste gedeelte), kwamen we bij werkplaats waar lijnzaadolie gewonnen werd. Dat werd voorgedaan en van de pulp werden lijnzaadkoeken gemaakt. Vroeger werden die aan het vee gegeven als wintervoer. Iemand vroeg wat er met die koeken werd gedaan. "Die geven we aan de paarden en koeien, maar als u thuis paarden of koeien hebt mag u ze meenemen!" zo werd geantwoord. Mijn moeder en mijn zus stootten mij aan; Oh, Jo, leuk! Dus kreeg ik ze mee.


De jongens bleven thuis bij mijn Farmer. Toen ik om een uur of zeven terug was, waren ze net klaar met eten. Ik had de koeien al in de wei zien lopen, maar wist niet of ze nou nog gemolken moesten worden of dat dat al was gedaan... "En, hoe was jullie dag?" vroeg ik. Ik kreeg schuldig ogende blikken en gezichten te zien.... papa had heel de dag geluierd op de bank en de jongens veel te lang achter de computer gezeten... ze hadden een snoepzak helemaal leeggegeten Nou, lekker relaxed dagje dus. Maar een beetje boos was ik wel. Hadden ze nou niks beters kunnen verzinnen?? Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel!

Eerst wilden ze mij (de dochters spanden net zo hard mee samen) nog doen geloven dat ik nu gelijk maar de koeien kon halen maar ik was toch niet helemaal van lotje getikt en zei dat die zeker toch wel gemolken waren? Grijnzend bekende mijn Farmer dat dat zo was en direct kwam Jongste dochter naar me toe. Met mijn camera, want ze wilde mijn foto's van die dag bekijken. "Wat is dit, mam?", vroeg ze onschuldig. Ik keek naar het venstertje en daar zag ik jongste zoon op een nieuwbakken trap bij de boomhut staan! Zij had die foto net stiekem even genomen en ik riep uit: "Wacht eens even, jullie zitten me gewoon in de maling te nemen!!" Ik rende naar de boomhut en jawel hoor, een pracht van een trap. Die hadden de jongens met hun vader die dag gemaakt. Helemaal niet geluierd!


Vorig jaar had Farmer die boomhut met de jongens gemaakt maar zoals dat zo vaak gaat hier, bleef de afwerking nog een tijd op zich wachten. Al die tijd stond er een gewone ladder tegen de boom aan gespijkerd. Er moest nog steeds een fatsoenlijke veilige trap gemaakt worden. Omdat de hut best hoog is vinden vooral vriendjes die steile ladder soms een beetje eng.



Ergens was ik ook niet zo heel verbaasd... ik had de dag tevoren toen ik tegen mijn Farmer nog eens nadrukkelijk zei dat hij de volgende dag op de jongens moest letten, die starende blik in zijn ogen zien komen terwijl hij naar de boomhut keek. En dan weet ik eigenlijk al genoeg, dan heeft hij in zijn hoofd al helemaal bedacht hoe dat -ie dat gaat fiksen. Voor hem is het dan nog altijd wel een dagje geworden van ontspanning want het is iets wat hij graag doet, en even iets heel anders dan het schoonspuiten van de stal waar hij al anderhalve week mee bezig was geweest!


21 opmerkingen:

  1. Geweldig, die boomhut met zo'n mooie trap! En wat leuk, zo'n dagje uit. Ik ben nooit in Arnhem geweest, wel in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, hadden ze jou even beet! Leuk zeg, zo'n dagje uit! Ja, de mensen waren veel kleiner dan nu. Leuke foto van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier zouden ze zeggen: Got you!. Dacht even dat ze een stukje van jullie barn blauw hadden gemaakt,maar dat was niet zo. Leuk hoor en zeker met die lijnkopeken.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In je berichtje 'proef' ik hoe gezellig jullie gezin is! Zie het nl helemaal voor je, eerst de plannen van je man, die deelt z'n plannen met de jongens en samen gaan ze aan de slag met de trap. En dan komt het idee van 'mama beetnemen'. Echt leuk.

    groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k bedoelde natuurlijk: Zie het nl helemaal voor ME ipv JE.

      Verwijderen
  5. Ik zit hier met een grijs achter de computer. Zie het zo voor mij hoe ze jou te pakken nemen. En dan ook nog met een stalen gezicht..hihi. Fijn dat de jongens nu een stoere trap hebben naar de boomhut, weet uit ervaring dat de trap vroeger ook zo stijl was..brrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk! Voor jou een leuk dagje uit, en bij thuiskomst zo'n leuke verrassing!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om dit allemaal te lezen!
    Ik ben dol op het buitenleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, zo'n dagje met je moeder en zus. En manlief ook ontspannen bezig geweest met de kids...Is ook wel eens goed hè. Leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een heerlijk verhaal. Ik als stadsmens vindt het ook heerlijk om in het Openluchtmuseum rond te dwalen. Met de museumjaarkaart altijd toegang. En wat ben je voor het lapje gehouden. Wat een fijn familieleven! Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een heerlijke dag! Voor jullie allemaal, zo te lezen. Ma kan best nog wel eens een dagje weg, zo zullen de kinderen denken.
    Dank je voor het kijkje in jullie leven, ik vind het heel leuk om te lezen. Hoe vonden de koeien trouwens de koeken?
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk geschreven. Ik denk nou ga je zeggen dat de kids aan de koeken gaan knabbelen haha. Geweldig dagje zo en wat hadden ze jou beet. Wat een verassing!!! Mooi gezin heb je!!
    Groetjes Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk even er tussen uit en genieten van andere dingen. Thuis was dus ook even genoten van iets geheel anders dan in de stal of op het land bezig zijn. Het moet af en toe kunnen toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gezellig epistel: fijn, zo'n daagje uit! Wij zijn in de kerstvakantie naar het Openluchtmuseum geweest, dat is inderdaad superleuk!
    En o, wat een lol zullen de jongens en jouw man hebben gehad: die voorpret om mama voor de gek te houden, is volgens mij al de helft van de verrassingspret. Prachtige, solide trap staat er nu: leuk dat je man dat zo kan en als ontspanning ervaart.
    Grtz, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat klinkt leuk zeg. En dat blauwe huis vond ik meteen prachtig toen ik het zag. Leuk uitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha hadden ze jou even te pakken, wat leuk! Mooie trap hoor, lekker solide en veilig zo te zien!
    Mooi, het openluchtmuseum, ik ga er ook graag heen. Gezellig zo met je moeder en zus, leuke traditie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt een gezellig uitje en verrast met de nieuwe trap van de boomhut is echt een gezellig leuke dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn dat jullie zo'n heerlijk dagje uit hebben gehad met elkaar en het thuisfront heeft zich ook prima vermaakt zo te zien. Leuk hoor de zelf gemaakte trap naar de boomhut dat betekent nog veel meer speelplezier voor de jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. heerlijk zo,n dagje weg,en wat een leuke verrassing dat ze toch niet hadden geluierd en het resultaat mag er wezen,leuk zo,n boomhut

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...