Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 5 augustus 2014

Zeer divers bericht

Heb ik al eens gezegd dat ik zo blij ben met ons zwembad? Het kost bij elkaar best wel wat (ook het onderhoud, chloor e.d.), maar de jongens kunnen zich er prima in vermaken, gaan daarna op de trampoline en spelen met waterballonnen...  Ze kunnen er wel flink lawaai bij maken... pas dacht ik werkelijk dat ze hoogslaande ruzie hadden (dat komt soms ook voor) maar het bleek "gewoon" indianengebrul en bavianengeschreeuw te zijn wat bij het spel hoorde. Tismaardaketweet....!
 Ik vind het zo prettig dat ik niet steeds naar een (druk) zwembad of strandje hoef. Terwijl de jongens namelijk lekker spelen kan ik ondertussen mijn eigen programma afwerken.

En kan ik in alle rust de snijbonen wegwerken.

Vorige week zijn we -de jongens en ik- naar de Ark in Dordrecht geweest. Heel mooi, maar ik was blij dat ik een kortingsbon had anders had ik het wel erg duur gevonden. De jongens vonden het in ieder geval ook de moeite waard, maar langer dan een paar uurtjes heb je echt niet nodig om alles te zien.
De geschiedenis over de zondvloed maakte veel indruk en ook vond ik het scheppingsverhaal  heel mooi gedaan.


Vorige week ben ik ook een halve dag in het ziekenhuis geweest, nou ja, strikt genomen tweeënhalf uur maar omdat je steeds overal voor moet wachten leek het nog langer. Jongste dochter heeft nl al 2 jaar last van haar pols, soms meer, soms minder. Het was gekomen doordat ze tegen een deurpost aankwam, nogal hard (op school). Ze was hiervoor al eerder naar de dokter geweest maar er werd steeds niks gevonden.  Afgelopen winter werd de pijn weer meer en ze ontziet hem steeds maar het is haar rechterpols en ze schrijft met rechts. Om een lang verhaal kort te maken heeft ze nu dus een spalk gekregen. Die moet 6 weken omblijven, al moet-ie om de paar uur af om de spieren te bewegen. We hopen dat het zal helpen!



Ook heb ik weer bramen geplukt. Er zijn er genoeg maar ik kan niet overal bij helaas. We hebben verzuimd te snoeien afgelopen jaar en nu is het één grote wildernis geworden. En dat terwijl gesnoeide bramen ook al gauw wild zijn. En overal ook nog eens vrolijk erboven uitstekende brandnetels... enfin, bramen plukken is dit jaar bijzonder een stekelig gebeuren.


De bramen groeien tot aan het koeienpad en de koeien nemen er ook weleens een hapje van, geloof het of niet. De koeien op de foto zijn echter vaarzen die in het kleine weitje achter de bramen lopen. Ze zijn lekker aan het grazen terwijl ik de bramen pluk. Heerlijk, zo in de ochtend... het geluid van het grazen, het koeren van een duif, ander vogelgekwetter....


Ik maakte sap van de bramen en bramen-appeljam. Dit laatste zag ik in het kookboek van Van Gilse staan en ik had nog een stuk of wat appels die een beetje melig waren geworden. Niet lekker meer om zo te eten maar voor in de jam kon ik ze mooi nog gebruiken. De jam werd verrukkelijk!
Voor de liefhebbers het recept: 500 gram appels met 500 gram bramen met een kilo geleisuiker en een theelepel gemberpoeder. Ik weeg altijd de vruchten schoongemaakt af. De bramen doe ik altijd door de roerzeef, dan zijn de meeste pitjes eruit. De appels sneed ik in kleine stukjes, als je de jam dan direct gaat koken worden die stukjes zacht.

Zondag, net toen we het middageten ophadden, belde de buurjongen op met de mededeling dat er een kalfje in ons weiland lag. Wij ernaartoe, maar er bleken twee koeien gekalfd te hebben! Net zo handig, anders zou je een paar uur later weer met het hele circus aan de gang moeten.

De kalfjes nemen we mee in de kuilhapper die aan de voorlader van de trekker gaat. We leggen die dicht met een buis. Anders zouden de kalfjes zich bezeren. De koeien mee naar de stal - nee, de andere droge koeien mogen dus niet mee en moeten in de wei bij de droge koeien blijven. Eenvoudig gezegd maar soms kost dat wel de nodige moeite. Er was zelfs een koe van de melkgroep die op het pad liep en de wei van de droge koeien inging... die had de dag ervoor gekalfd en wilde zeker terug naar d'r oude groepje ;-)

Je ziet dat het rechterkalfje er eerder was; dat is al helemaal schoongelikt door de moeder terwijl de linkse (hoewel veel zwaarder) er net pas lag. 








15 opmerkingen:

  1. Heerlijk, die rust rondom jullie huis en in jullie gezin. Hoewel jullie het gewoon druk hebben met het "boerenleven", natuurlijk.
    Fijn om te lezen..
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben net weer een nieuw zwembad gekocht, dus alle prijzen zitten er weer vers in. Ik moet zeggen dat het me bijzonder meevalt, ook al zijn de prijzen voor alle onderhoudsmiddelen ongelooflijk gestegen (dankzij al die gezinnen die ook zo'n mooie blauwe tobbe in de tuin zetten). Een dagje met het gezin naar een gewoon zwembad kost tegenwoordig ook een heleboel en nu staat de oplossing voor heethoofden elke dag klaar in de tuin. Ik zei laatst tegen mijn man dat het me elke dag dat we er zo'n gebruik van maken wel een tientje waard is. Zo hebben we het er toch snel uit, en dan hopen we hem weer een aantal jaar achter elkaar te kunnen gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja wij hebben ook weer een i.ntex gekocht en het is echt ideaal. Ik ben deze vakantie nog neit naar het strandje geweest. Daar is nu allemaal blauwalg. Ik moet wel vaak even een chloorschock geven maar de man bij de w.elkoop vertelde dat het komt van de warmte en het gebruik. Nou ja niet erg. Hier moeten ze over een week weer naar school ik denk dat ze na schol meteen weer gebruik maken van het zwembad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verder meid, wat een leuke blog en ik ga zeker de bramen appeljam proberen. LAat je het recept even staan? Ik onthoud meestal wel waar ik het gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk al die snijbonen en lekkere jam. Hier zag ik ook al bramen. Goh hoop dat het goed komt met jullie dochter, een pols gebruik je vaak. Zo'n zwembad lijkt me in jullie geval helemaal fijn. Jullie zondag'srust zal wel vaker verstoord worden. Mooie kalveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk dat de kinderen zich zo fijn vermaken. En ik snap helemaal dat je niet graag naar een zwembad gaat. Ik ben er ook geen fan van. Dit is een prima oplossing!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is heerlijk niet altijd maar naar drukke plekken te moeten, maar dat je kids heerlijk hun zelf vermaken :) Zo kan jij nog eens een mega oogst weg werken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk deze drukte, en die kalfjes super, bedankt weer voor het delen van alles wat jullie mee maken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed om te lezen, morgenochtend ga ik kijken of er nog bramen te plukken zijn in de buurt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De Ark van Noach is leuk he! Wij zijn er ook geweest in de vakantie. Het was een succes. Helaas niet voor niks nee. Gelukkig ook hier een kortingsbon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gevarieerde blog post ja, leuk om te lezen. Ik woon recht tegenover de Ark en ben er onlnags met mijn ouders van 80 geweest, was heel leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heerlijk dat de jongens zo genieten en iedere keer weer is het zo mooi om te zien dat jong vee.De Ark van Noah wat leuk had er nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je wel voor je gezellige blog! Heerlijk zo'n eigen zwembad! Hoef je inderdaad niet ver weg te gaan.

    http://100heppiedeejs.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...