Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 12 september 2014

Appels en peren geplukt

Deze week hebben we de appels en peren geplukt. Dat is altijd wel een leuk werkje. We hebben een aantal verschillende bomen staan. Het is allemaal niet naar fruittelerskunst gesnoeid maar toch groeien er vruchten aan. Elk jaar is weer anders en ook de opbrengst is dus steeds wisselend. Het is dit jaar nog aardig wat. Heerlijk, om weer een tijdje vers fruit in voorraad te hebben.

Kisten en trapje staan al klaar.

Jonagold.
Grote appels.

Elstars. 
Deze zijn dit jaar niet zo mooi en er was nogal in gepikt door vogels.

Mijn schoonouders, mijn Farmer en ik waren met ons vieren aan het plukken.
De kist was gauw vol. 

Ook peren (Conference) zijn er volop.

En dit jaar voor het eerst: stoofperen!
We hebben het boompje gekocht als zijnde een Gieser Wildeman, maar we dachten dat die toch kleiner waren en wat donkerder, dus nu twijfelen we...
Maar smaken zullen ze vast wel, dat worden potjes genoeg voor de winter!

Van het bogerdje vandaan kijk je achter op de moestuin. 
De boerenkoolplanten kregen we van kennissen. 
Ik kreeg een telefoontje met de vraag hoeveel ik er had gewild?
Nou, doe maar een stuk of 10-15...
Nee, dat was niks! Minimum afname 25 stuks!
'k Geloof dat er nu wel zo'n 35 -40 staan. 
Maar ze staan er goed op!

Verder geeft de tuin maar een troosteloze aanblik.
Een groeizaam jaar, en het onkruid profiteerde driftig mee.
Toch groeit er tussen de woestenij nog het een en ander.

Ik draai me maar weer gauw om naar m'n trouwe makker.
Op dit moment iets leuker om naar te kijken.

En dan ineens doe ik nog een archeologische ontdekking...!
Primitieve inboorlingen die hier hebben gebivakkeerd.
Of waren het toch improviserende schavuiten?
Ik had het nog niet eerder gezien.
In een verscholen hoekje achter in de tuin.
Hoera voor de fantasie!



14 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig gezicht!

    Die peren zouden gieserwildeman kunnen zijn. De peren bij mijn groenteboer zijn tweede klasse, eerste klasse is voor restaurants en het buitenland.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk al dat fruit. Gieser wildeman zijn inderdaad kleiner. Het is wel een goed fruit jaar maar of de peren dan groter worden? Wat een mooi tafereeltje van de "schavuiten"!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weer zo'n prachtig blogje waar je zo vrolijk van wordt..
    ik zou zo graag dit kunnen mee maken, ik hou van
    de natuur, het boerderij leven, en alles wat met
    buiten te maken heeft...bedankt voor het delen jolanda

    Gods zegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoveel boerenkool? Mjammie lekker! Lijkt me gezellig dat plukken.

    Hebben die boeven van jou echt vuur gemaakt onder die pan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neenee! Gelukkig speelt het net-alsof nog een grote rol in hun spel!

      Verwijderen
  5. Wat lekker al dat fruit uit eigen tuin! En de boeren kool is ook niet mis.
    Gelukkig dat je kinderen geen echt vuur hebben gemaakt, laat ze maar lekker fantaseren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmm, dat fruit ziet er heerlijk uit. En inderdaad wordt het al weer bijna tijd om over boerenkool te dromen. Ik vind het weer gezellig dat het wat vroeger donker wordt. En de blaadjes dwarrelen ook al weer wat rond, hoewel de temperatuur heel aangenaam is....
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk niet, dat het gieser wildeman is, die is kleiner en veel bruiner. Maar als ze lekker zijn... dan is het toch goed? Wij hadden van 1 boom ong 200 kilo zure appels, dat was meer weggeven dan inmaken, want je blijft aan de gang.
    Peren in overvloed en stoofperen hangen er nog, die komen nog aan de beurt.
    Heerlijk he, zo al die vruchten uit de natuur!
    Gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, wat een vondst. En wat een prachtig fruit hebben jullie zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk weer zo'n mooie oogst. Het doet mij denken aan mijn jeugd. Mijn oom en tante hadden een appelboomgaard, en wij gingen elk jaar met de hele familie appels plukken. Geweldig vond ik dat. Tsja, ik mocht nog niet plukken, maar rapen wel. Daarvoor kregen we een spaarcentje van oom. Ook het koffie drinken en de lunch met hete bliksem en slagersrookworst staan nog vers in mijn geheugen. Fijn was dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige oogst en aan fantasie geen gebrek! Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk al dat fruit joh! Wij hopen over een poosje ook een kleine fruitbongerd te hebben.
    De stoofpeertjes al gegeten?
    En wat heerlijk wat kinderen kunnen bedenken hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja hoor je hebt echte Gieser Wildemannen. ( Fruittelersdochter ��) ze kunnen best behoorlijk groot worden als er niet zoveel aan je boom hangen, eet smakelijk! Groetjes Arjenne.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er goed uit, veel succes met verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...