Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 5 september 2014

Drukke donderdag, vreemde verjaardag

Het is eindelijk eens vast, droog weer en dat betekent natuurlijk maaien. Er stond een heleboel gras. Zóveel dat het niet bij te werken was. Daarom besloot mijn Farmer om van het gras van 1 perceel wikkelbalen te laten maken. Handig voor het bijvoeren van de pinken in de zomer. Het eerste deel van het gras ging woensdag op de kuil. Donderdag moest de rest nog. Schudden, ruggen, ophalen...

In de loop van de morgen kwam ook nog het telefoontje: Er is stro. Dat heb je altijd na een langere periode van regenachtig weer; alles tegelijk. En op dat stro zaten we ook al een tijd te wachten, dus om 4 uur toen de jongens thuis waren gingen we naar het akkerland waar wij het stro konden opladen. Het opgehaalde gras bleef in hopen liggen wachten.
 Eerst moest ik de auto's omruilen, de grote moest gekeurd worden (en nog een en ander aan gedaan) en met het Peugeotje knorde ik richting garage omdat daar nieuwe remblokken in moesten. Met de Opel ging ik daarna meteen door naar het stroland. Helaas was ik mijn fototoestel vergeten, het is altijd mooi om een plaatje te schieten van het land. Jammer dan.


We laadden twee wagens vol en terwijl de mannen het touw er nog omheen knoopten reed ik vast weer naar huis om eten te koken. Alles had ik al klaar gezet dus ik hoefde het alleen maar op te zetten. Toen mijn Farmer thuis was ging hij eerst ruimte maken voor de wikkelbalen, zodat die 's avonds zo neergezet konden worden. Ondertussen was het eten klaar en we gingen aan tafel.
Mijn Farmer ging eerst melken en de jongens hielpen na afloop mee met zwabberen (schoonmaken van de wachtruimte ed). Ik zei tegen Farmer dat hij nu toch eerst even moest eten...!
En daarna ging hij de hopen gras op een nieuwe kuil werken. Ondertussen werd het al donker en was de bedtijd voor Jongste zoon allang verstreken; hup, naar bed!

12 balen van ca 600 kg. gras.

En nu vanmorgen (vrijdag) heeft mijn Farmer het laatste gras gauw op de kuil gereden. Het werd ineens bewolkt al is het tot nog toe droog gebleven. Ondertussen streek ik de was weg, die zich had opgehoopt in 3 volle manden.

Plastic uitrollen, het moet daarna nog uitgevouwen worden.

Over het plastic komt een beschermzeil, pas als de kuil helemaal vol is hoeft dit zeil er niet meer op en komt er een tweede gebruikt plastic overheen.

Dit zijn de eerste kuilen van dit jaar.


Gisteren tussen alle bedrijvigheid door werd ik ook gebeld door mijn moeder en zus, die mij feliciteerden met de verjaardag van Oudste dochter... We vieren dat nu niet omdat zij afgelopen maandag naar Canada is vertrokken voor een stage van 6 weken. Heel vreemd hoor, maar met de moderne hulpmiddelen kunnen we gelukkig nog goed communiceren.
Nu het zo druk was misten we haar wel dubbel, anders had zij gemolken en kon mijn Farmer verder gaan. Maar ja, dan duurt het allemaal maar wat langer, gelukkig was het weer stabiel. En Oudste dochter heeft het daar goed naar haar zin, doet van alles op het gemengde boerenbedrijf en het is gezellig (een groot gezin).
Omdat we natuurlijk al wisten dat zij donderdag jarig zou zijn had Jongste dochter iets leuks bedacht. We schreven allemaal een groet en wens op een paar vellen papier en deden het in een envelop die we meegaven: Pas openmaken op donderdag! Ook de jongens hadden een eigen krabbeltje gedaan, zo lief. We missen haar gezelligheid.




14 opmerkingen:

  1. OH wat leuk je dochter zit nu ook in Canada....mijn zoon zit in Albertha. En idd vorig jaar ook al, hij gaat daar gewoon heen om mee te werken op de farm daar, van een bevriende uit deze regio komende boer. Hij vind het daar btw echt geweldig! (het zou me niet verbazen als hij daar nog eens een jaar heen gaat ofzo...)
    Leuk voor de jongelui en idd soms toch moeilijk voor ons moeders he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter zit veel verder naar het oosten. Ook bij een boer die vanuit NL geëmigreerd is.
      Mis ze wel hoor...

      Verwijderen
  2. Wat een drukte bij jullie, zeg! Jullie zullen wel goed geslapen hebben na al dat werken.
    Het is wat, vind ik, een kind zo ver van huis. Dan is het wel fijn dat de sociale media er is.
    En ook fijn dat ze het zo goed naar haar zin heeft. Dat is toch altijd maar afwachten.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog van harte met de verjaardag van je oudste dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wow ik wou dat ik dat kon beleven.. lekker in de natuur boerderij leven, nog van harte met je dochter ...fijne weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wouw helemaal in canada. :) Gefeliciteerd nog met je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helaas heb ik niet altijd bereik maar nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van jullie dochter. Kan me voorstellen dat het vreemd is dat ze er niet bij is. Veel drukte bij jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vanmorgen even tijd om je blog te lezen. Gezellig schrijf je toch. Met wat verbeelding kan ingekuilde gras ruiken :) Leuk die foto's van hoe zo'n inkuilen gebeurt. In het dorpje waar ik vroeger woonde ging het ook zo. Die foto van die wagens is echt mooi.

    Nog gefeliciteerd met je dochter. Apart hè, kinderen de deur uit. En dan zo ver! Sterkte ermee. En lekker uitkijken naar de tijd dat ze terug komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat ontzettend leuk dat je laat zien hoe zo'n kuil wordt opgebouwd! en goed dat plastic hergebruikt wordt! op de melkveehouderij waar ik stage liep vertelde de boer dat het landbouwplastic helaas niet gerecycled kon worden, maar hergebruiken kan dus wel? Want het zijn enorme hoeveelheden natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het eerste zeil (nieuw) wat over de nieuwe kuil gaat, wordt volgend jaar als tweede zeil hergebruikt, dit als extra bescherming voor het zand erover gaat.
      Als de kuil geopend wordt, gaat het bovenste zeil weg. Het schijnt echter toch nog hergebruikt te worden, ze maken er zwarte kunststof palen van (die langs de fietspaden wel staan). Helemaal zeker weten we dit niet maar zou toch wel mooi zijn hè?
      Het plastic van de wikkelbalen is niet opnieuw te gebruiken, daar zit een soort lijm in.

      Verwijderen
  9. Wederom leuke foto's . Het zal inderdaad vreemd stil zijn in huis nu er één niet is maar gelukkig is er tegenwoordig veel mogelijk om contact te houden en alvast gefeliciteerd met de oudste dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ppfff wat een drukke tijd,en wat mis je dan zo,n meid he?mijn zoon zit wel in nederland maar is ook voor een half jaar uit het huis.
    nog gefeliciteerd met je dochter
    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi zoals jij het allemaal weer beschreven hebt! Wat een werk....
    Je dochter inmiddels al een poosje in 'het verre land'. Van harte gefeliciteerd.
    Vreemd, nu de jarige niet thuis was.
    Je zal ze zeker missen. Maar ik denk dat de 6 weken zo weer om zijn.
    Veel succes voor haar! En jullie sterkte met alle werkzaamheden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een herkenbaar blogje !!!! Stro komt onverwachts en altijd als je druk bent met andere dingen.! Maar wat is het leuk werk he? En na de drukte neerploffen, uitrusten geeft wel zo'n voldaan en heerlijk gevoel !! Ook herkenbaar zeker ? En fijn dat je dochter in Canada ervaring op mag doen!! Onze zoon is ook geweest. Het was een onvergetelijke periode voor hem die hij nooit had willen missen. Groeten van hier (sorry dat ik zo lang niet ben geweest op je blog, in de zomer reageer ik bijna niet op blogs want ben dan wat te druk. lees ze soms wel)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...