Jolanda

Jolanda

Pagina's

zaterdag 4 oktober 2014

Gras genoeg en verlangen naar rust

Ja, jullie zullen wel denken dat ik deze week de smaak van het bloggen te pakken heb! Misschien ja, misschien. Waar ik de smaak zat van ben, is het kuilen.

Wéér kuilen deze week..... en ineens had ik er zó genoeg van! Weer een paar dagen ongeregeldheid, want dat is het vooral wat ik zo vervelend vind. Toen ik hierover repte met mijn Farmer lachte hij me ongelovig toe: 't Is toch juist mooi dat de kuilplaat vol ligt? Oh ja, zeker-zeker, dat vind ik ook in alle ernst. Het is heel mooi dat het zo'n groeizame zomer was. En ik ben net zo goed erg blij en dankbaar met de goede wintervoorraad. Echt.
Maar als ik terugkijk op de afgelopen zomer zie ik voor mijn geestesoog een ware golf voorbijkomen van daverende trekkers, wagens, machines enz. die voorbijdenderen om steeds weer opnieuw kun kostelijke oogst naar huis te brengen. Gras, gras en nog meer gras, hooi, stro, maïs...gras, gras... Hoop na hoop wordt neergestort, aangereden, ondergedekt.
En ik vind het wel mooi geweest zo.

Maar de man maaide, de vrouw bracht weer koffie, wanneer melken? wanneer dit en dat? En oh zeker, ik raapte mijn energie weer bijeen, en het moest en het ging. En ondertussen ging al het andere als tussen neus en lippen ook gewoon door. Of minder door.

Maar eh.... -zal ik het nou maar gewoon zeggen?- ik ben er een beetje moe van. Ik zie uit naar de rust van de wintertijd. Ook al is die betrekkelijk (te doen blijft er altijd zat-genoeg), het is dan meestal niet zo hectisch.

Is dit nou een klaagblogje? Ik hoop van niet! Maar wel een gewoon eerlijk relaas van een wat vermoeide boerin die niet altijd de energie heeft die zij zich wel wenste...
En mijn Farmer begrijpt het wel een beetje. (Een beetje, want het blijft een man;-)) Ik merk dat wel aan kleine dingen.

En het komt weer goed hoor, ik krijg m'n rust echt wel weer. Want soms néém ik die gewoon.

Doet dit jongmens ook....









17 opmerkingen:

  1. Dat kan ik helemaal begrijpen! Soms lijkt er geen einde aan te komen. Ik hoop voor je dat het binnenkort wat minder hectisch wordt. Een mens kan niet altijd volop gespannen staan. En nee, dit is geen klaagblog, maar even een uitlaatklep voor je gevoelens -> gewoon blijven doen dus!!!
    Groeten en sterkte, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een klaagblog? In elk geval goed te begrijpen. En soms helpt het om het gewoon eens hardop te zeggen dat je er moe van bent. Dan ben je straks toch ook weer blij met de prachtige oogst die jullie hebben binnengehaald. Ik lees steeds met plezier mee, juist omdat je het niet mooier maakt dan het is misschien. En toch spreekt er ook een warmte in door. Zo lekker gewoon allemaal. Sterkte nog de komende tijd.

    Groetjes,

    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms moet je wel eens klachen he, hopelijk komt er binnen kort weer meer rust in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier precies hetzelfde hoor. Maar hier is manlief het ook wel een beetje zat ;-). We hebben meer dan voldoende (lees: over) en vandaag hopen we de laatste keer te kuilen voor dit jaar. En ook wij zien uit naar de winter. Dan is het meeste wat meer voorspelbaar en heb je het landwerk niet wat telkens tussendoor komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is ook een enorme klus! Gelukkig morgen zondag.....een rustdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik sprak vandaag kort je moeder, (gain) die me vertelde van je blog. Ik las al vaker mee..
    Groet en sterkte met alle drukte!!
    Ook een Jolanda...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel begrijpelijk, het is een hele klus.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan het me helemaal voorstellen! Wij hebben een atelier aan huis, het is je brood maar soms ..........!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel voorstelbaar, en goed om dat te delen! Daar is een blog toch ook voor? Ik verlang ook naar de winter, en lekker op de bank zitten haken, en een beetje in huis aan de gang, maar ben voorlopig ook nog wel een paar weken zoet met buitenwerk. Dus ik kan me je heel goed voorstellen, vooral van die rommel en gedoe wat er allemaal bij komt. Hopelijk heb je vandaag lekker van je zondag genoten. Succes weer morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het helemaal niet klagerig! En ik voel helemaal met je mee! Als huisvrouw en moeder ben je vaak toch degene die moet meebuigen. En soms verlang je dan wel eens naar rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is te begrijpen maar nog even volhouden!
    Bedenk vast allerlei leuke dingen die straks gaat ondernemen.
    Al een beetje voorbereiden misschien ......
    Geeft je vast wat energie! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Helemaal geen klaagblog, maar gewoon eerlijk! En heel begrijpelijk! 'k Hoop je binnenkort te mailen hoor, 't lukte deze week even niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik begrijp je heel goed de zomer en begin herfst is hoogtij, dadelijke ben je blij dat het voorbij is met een mooie oost aan de winter beginnen . Nog even doorbijten je weet wel waarvoor .

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wel goed om eerlijk te zijn en niet mooi weer te spelen. sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik lees je blog weer effen bij, doe er meteen een aantal tegelijk. OOh wat herkenbaar. Nee niets met klagen te maken. Welke boerin is het wel eens niet "alles zat". Ik ken ze niet hoor!!
    En heerlijk zin hebben in de rust van de winter, wat is er mis mee? Hier idem dito hoor!! hartelijke groeten!!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...