Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 14 oktober 2014

Muizen(issen)

Het ritselt hier in het veld van de muizen. Naar ik begreep elders nog erger dan hier, maar ook wij hebben er last van. In de melkstal, in het land, bij de kuilen.
's Nachts hoor ik ze ook trippelen over de zolder en in de dakgoten. Volgens mij hebben ze dikke pret want het klinkt alsof ze een feestje vieren daar. Nu weet iedereen dat het geluid 's nachts veel harder klinkt dan overdag en ik was eerst een beetje bang dat ze in onze slaapkamer liepen.... Maar tot nog toe is dat niet het geval en ik hoop van harte dat dat zo blijft.

Het zou niet voor het eerst zijn dat er muizen in huis lopen. Een aantal jaren geleden vond Middelste dochter er één in haar sokkenla.... een snerpende gil doortrok het huis en ik holde met mijn hoogzwangere buik naar boven. Bij gebrek aan mannelijke hulp -'t was onder melkenstijd- nam ik de bezem ter hand. Ik werd bijgestaan door dochters die vanachter gesloten slaapkamerdeuren door het raampje bovenin die deuren meegluurden en aanwijzingen gaven... daar, oh daar gaat -ie! Hoewel ik het zelf ook best een beetje eng vond had ik volkomen helder: dat beest moet dood! Uiteindelijk is me dat gelukt en aan het puntje van z'n staart nam ik het beestje mee naar de groene kliko.

Hoe schattig muisjes er ook uit mogen zien - in prentenboeken blijken ze nogal eens de hoofdrol te spelen- ik heb geen behoefte aan kapotgeknaagde hoeslakens (ook gebeurd!) of geritsel en getrippel in m'n kamer.
Ooit vond ik ook een muis in mijn keuken (dat was nog voor de verbouwing, toen de muren onder de aanrechtkastjes nog een hoop uitnodigende gaten hadden) toen ik terugkwam van het ophalen van een dochter bij een vriendinnetje. Voor ik goed en wel besefte wat ik deed, nam ik razendvlug mijn slof en sloeg de muis in één keer dood (voor de zekerheid gaf ik nog zo'n mep of 5 na). Daarna vroeg ik mijzelf verbijsterd af hoe een bedeesd boerinnetje zomaar kon veranderen in een brute dierendoder.... Het platteland maakt je dapper?

En ik hou toch heus van dieren.
Met enige moeite kan ik er zelfs inkomen dat mensen muizen houden als hobby.... Ik zie Jongste zoon ook met zijn neus tegen het glas gedrukt staan van de hokjes bij de Welkoop en zich vertederen over die gezellige muisjes of ratten (hu, nog erger... ratten!) of al dat andere gesnor.
Toen oudste dochter destijds in groep 3 kwam, had de juf ook witte muisjes in een bak.... ietwat bevreemd vertelde dochter dit aan me... ze moet gedacht hebben: wat raar, wie houdt er nu vrijwillig muizen?

Maar niet voor niets noemen ze die dieren waar overlast door is ongedierte... En één ding is hier duidelijk voor groot en klein: Een wilde muis in huis hoort er niet te zijn!

En iedereen zal mij dus volkomen begrijpen als ik zeg dat ik, zodra het maar een beetje schemerig begint te worden, alle ramen en deuren dichtdoe....






19 opmerkingen:

  1. Ieieie, ik ben bang voor muizen! Hoewel het wel iets beter is geworden, sinds de katten ons steeds dode muizen brengen als cadeautje. Dat went toch...

    Maar ik snap helemaal dat je alles dicht doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook last van muizen helaas :( Komen op onze konijnen af (althans, op hun voer). SOms komt er ook eentje naar binnen brrr....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hadden een paar jaar geleden een heuse plaag op zolder. Het huis naast ons ligt leeg en in de tuin bleek allerlei heerlijks voor die beestjes te liggen. In de winter kropen ze fijn onze zolder op. Het heeft lang geduurd en veel kapotte spullen opgeleverd, maar ze zijn weg. Nu rent er in de zomer nog wel eens een binnen, maar dan zet man meteen een val en is het snel opgelost. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Brrr muizen! Wij hadden er ooit beneden in onze kelder(s).....
    Die beesten waren zelfs niet bang ...kwamen gewoon rustig voor men voeten lopen....
    Gelukkig kreeg mijn man ze weg....tja anders had hij de was zelf mogen doen ;) want je kreeg
    mij niet meer beneden zolang die beestjes daar zaten.
    Fijne dag nog
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja bah, sinds wij in dit huis wonen hebben wij ze ook weleens. We hebben een heerlijk tuin, met een deel bomen en struiken. Dat trekt toch meer muizen aan dan het kleine tuintje dat we eerst hadden. Soms hoor ik ze ook nog wel eens en in de garage zitten ze ook regelmatig. De laatste 'oogst' was een paar kapot geknaagde winterlaarzen. :-(
    Heeft het weer er nog invloed op hoeveel muizen er zijn? Hebben jullie ook katten die de muizenstand een beetje 'op peil' houden?!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er lopen hier wel wat katten rond maar die kunnen de hoeveelheid muizen lang niet aan!
      Het zou kunnen dat dit voorjaar de muizen erg vroeg begonnen zijn met hun nesten en dat gaat bij die muizen als een speer.... hetzelfde seizoen al geslachtsrijp!

      Verwijderen
  6. Ja hier ook muizen hoor, een der buurmannen kweekt vogeltjes in de schuur en daar staan dus balen hooi,zaagsel en lekker voer, die erg aantrekkelijk zijn voor de muizen, in huis hebben we ze gelukkig niet. Maar in de schuur is wel eens een tent en een slaapzak stukgeknaagd met inderdaad een muizenest erin, sinds dien liggen de slaapzakken weer binnenshuis opgeslagen...vind het toch zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben ooit eens een muis op zolder gehad. Het cadeaupapier van de Sinterklaascadeautjes vond hij geweldig nestmateriaal!. Gevolg: een muizeval op zolder en opnieuw inpakken van de cadeautjes. We hebben hem gevangen, en tot nu toe geen last meer gehad. Wel van kikkers: in de "kikkertijd" doe ik daar de deuren voor dicht ;-)
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helpt dat, de deur dichthouden? Ik zei altijd dat ik geen last had van muizen, omdat ik ze wel leuk vind. Maar toen ik dit weekend in de voorraadkast / het keldertje wat kapotgeknaagde verpakkingen vond, vond ik ze toch wat minder. Vooral omdat ik al voer voor ze klaarkleg in de muizenvallen! (Wat ze lekker opeten - maar onder die val gaan liggen, ho maar!) "Hanneke"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja, muizen hebben maar een héél smal kiertje nodig. Maar het is vast beter dan openstaande ramen...

      Verwijderen
  9. Oei, knap lastig. Hebben jullie geen katten? We hebben ooit eens 1 in de kamer gehad en met 3 man geprobeerd hem te pakken. Gelachen hebben we en ik zei erbij als je wilt lachen laat dan een muis los in de kamer. Op t'laatst hebben we er een tafelkleed over heen gegooid en gevangen. Deze kwam op het hondenvoer af. Dat hadden we later in een melkbus toen hebben we geen last meer gehad. Op boerderijen heb je veel voer dus ja.. helaas veel muizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja op voer komen ze erg af. Ook ratten bij de kuilen, dat is nog erger.

      Verwijderen
  10. Wij hadden ze ook in de bijkeuken en de schuur jek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onze kat(ten) namen ze mee naar binnen. Sinds we katloos zijn heb ik binnen geen muis meer gezien. En als, dan vang ik ze in zo'n muisvriendelijk valletje, en laat ik ze buiten vrij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus jij bent wat je noemt een echte dierenvriend... toch zou dat hier op de boerderij niet kunnen, hier is echt overlast!

      Verwijderen
  12. klemmen zetten is op een boerderij geen beginnen aan. Maar een kat die je buiten houdt is handig. Hadden wij ook. Ik zet ook rustig klemmen hoor, vind ze gewoon vies.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Stiekem ben ik nu blij dat ik wat hoger woon dan de begaande grond, brr muizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tegenover bij ons is een boerderij en was een muis op één van de slaapkamers, meteen me man de val , 2 dagen later weer één weer dood, maar in al die jaren is voor het eerst dat ik dat mee maakte, in elk huis komt dat welles voor, nu zijn 2 vallen in de keuken geplaatst achter de koelkast...en al paar maanden is niks meer te zien, gelukkig ik hou niet van zulke beestjes rondlopen, in ieder geval etenswaar alles wordt in bakjes en goed afgedekt, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb toch liever een muis als zo'n grote zwarte spin!
    Maar, prettig is het niet, nee. Wij hebben er gelukkig geen last van.
    Wel buiten....maar die worden door de kat gevangen.
    Sterkte ermee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...