Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 3 november 2014

Leestoets en zwemproef


Leestoets
Jongste zoon zit nu groep 3. De laatste leestoets had hij onvoldoende gemaakt. Nu verblik of verbloos ik daar niet zo gauw meer van. Vorig jaar kreeg hij extra werk omdat hij wat voorlijk was, waar hij behoorlijk moe van was. zo loop je dus voor en zo loop je weer achter. Maar ik had thuis al geoefend met de oefenbladen die elk kind meekrijgt en dat vond ik best goed gaan. Dus was ik toch wel wat verbaasd dat het nu onvoldoende bleek te zijn. We hebben weer geoefend en thuis gaat het echt prima! Ik had nog een kwartetspelletje liggen van Zwijsen (ooit op rommelmarkt gekocht) en dat hebben we pas ook gedaan. Leuk en tegelijk leert hij ervan.

Ik heb destijds enorm vaak geoefend met Oudste zoon die ook heel erg uitviel met het leren lezen. Ik zat toen op een informatieavond en de juf keek tijdens het bespreken van het leren lezen een keer naar me met een bepaalde blik zodat ik al wist dat er iets aan de hand was. Toen was extra oefenen met oudste zoon wel heel erg nodig en achteraf bleek 1 buisje uit zijn oren te zijn en de andere zat dwars.... Volgens de juf waren zijn oren maar een deel van het probleem, het was te hardnekkig dan dat het dat alleen kon zijn... Nieuwe buisjes werden geplaatst, thuis hebben we samen veel geoefend, ook met spelletjes enzo en we hadden na de kerstvakantie al een heel groot deel van de achterstand ingehaald. In groep 4 las hij avi E5 en nu is hij een echte snellezer... dus toch enkel de oren! Het zat niet tussen de oren maar erin ;-)

Ik was in die tijd een beetje bang dat er sprake zou zijn van langdurige problemen (zelfs dacht ik weleens aan dyslexie). Je beseft dan ook dat je dankbaar mag zijn als de kinderen goed mee kunnen komen.
Deze periode heeft me wel geleerd hoe veeleisend het schoolwerk kan zijn voor kinderen die moeite hebben met bepaalde dingen.  Ook voor de ouders heel intensief. Ik hoor het ook nog weleens om me heen en ik denk dat leerkrachten niet altijd goed beseffen wat voor impact het kan hebben in het gezin.

Maar nu ik Jongste zoon hoor weet ik dat het wel goed komt met dat lezen... waarschijnlijk vindt hij het toetsen stressvol.
De juf beaamde dat hij dat spannend vindt. Overigens een heel goede en lieve juf.


Zwemdiploma
Jongste zoon leverde nog een andere prestatie afgelopen zaterdag: Hij haalde zijn zwemdiploma!
Hij heeft er behoorlijk lang over gedaan (maar geen van de Farmerkinderen was met die dingen snel), ruim anderhalf jaar, maar tenslotte toch zijn A binnengehaald.

Ik was zo snugger om net voor het nemen van de foto's pas mijn camera aan te zetten dus de eerste foto's zijn in nevelen gehuld. Toen de mist op ging trekken zag ik mijn knul weer ;-)
Toen hij in de rij met de andere kinderen liep viel me weer op hoe lang hij wel is.
(draagt maat 128/134)

Kin omhoog, buik omhoog...
vissenstaartje-rondje-boem.

Kijk 'm eens trots zijn!

Nu gaat hij nog verder voor B, dat zal allicht minder lang duren.





10 opmerkingen:

  1. Hahaahah het lijkt mijn verhaal wel ;-) alleen is mijn dochter u 5 weken met B bezig hahahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. och hou op over dat oefenen thuis,hier ook veel geoefend en nog,en zeker weten dat het zwaar drukt op je gezinsleven,en wat goed dat hij zijn A diploma gehaald heeft,op naar B.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :-) wat heeft ie een guitig lach met zn diploma in zn handen!
    En hier ook, onze jongste zoon (ook groep 3) die toetsen errug spannend vind hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, dat oefenen, bij onze jongste was logopedie de oorzaak. Drama vond hij het, en daardoor ik ook..... Maar het hielp wel, zijn spraakgebrek is over!
    Fijn is dat, dat hij zijn diploma heeft gehaald. Toch weer een veilig gevoel hier in het waterland.
    Hij is er zichtbaar trots op!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig goed gedaan al duurde het lang. Hij heeft het. Gefeliciteerd! Ach dat lezen zal vast goed komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onze zoon heeft moeite met rekenen, hij zit in groep vijf, heeft ook huiswerk voor vrijdag, namen en feiten. en of we ook het klokkijken willen oefenen thuis...
    We doen ons best...
    Fijn! A diploma gehaald! Onze jongste twee zitten nog op zwemles, 1 zoon zit nu in badje 4, en jongste in badje twee.
    Bij ons zijn ze ook allemaal niet zo snel, maar dat geeft niet, als er maar vorderingen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met diploma A! Een fijne mijlpaal.
    En met dat lezen komt het inderdaad vast wel goed. Ik merk ook dat school, met de beste bedoelingen hoor, ouders soms best een beetje in de stress kan jagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat kijkt hij trots met z'n diploma in handen! Het is dan ook een hele prestatie!
    Hier wacht ik nog even met oudste op zwemles doen, ze is gewoon niet zo van de sportieve dingen (fietsen kan ze ook nog niet zonder zijwielen). Ach, komt vanzelf wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Allereerst jullie zoon en jullie gefeliciteerd met het zwemdiploma en leerkrachten weten ook niet altijd alles hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...