Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 4 december 2014

Wortels in het zand

Het jaar loopt al bijna op z'n einde. Het was toch een bijzonder jaar, 2014. Bijzonder groeizaam en de koeien hebben tot half november nog (op 't laatst alleen overdag natuurlijk) buiten gelopen! En dat deden ze ook nog best graag, altijd als hier de staldeuren opengaan komen ze achter elkaar naar buiten, de hele kudde, op een enkeling na. Nu zijn alle dieren binnen en de koeien en pinken geschoren. Dit moet omdat ze het anders te warm krijgen in de stal. Het is ook voor de hygiëne.



Nu we zo ontzettend verwend waren met dat mooie novemberweer is het wel omschakelen! Brrr, het is echt koud geworden. Ik moet er altijd even aan wennen, al ben ik blij dat het droog weer is.
Dan is het toch lekker om, als het kan, elke dag een poosje buiten bezig te zijn. Ik slaap er in ieder geval wel beter van. 


De winterwortels had oudste dochter vorige week al gerooid, maar ze had ze op het oude spiraalbed gelegd om wat te laten drogen. Zó durfde ik ze nl. niet meteen in het zand te doen; 'k was bang dat ze zouden gaan schimmelen door de natte kleddergrond die aan de wortels bleef hangen. Gisterenmiddag had ik wel tijd om ze in het zand te doen. Ze waren inmiddels mooi opgedroogd.
Eerst een laagje zand, dan een laagje wortels, dan weer zand enz. Zo blijft het nog een hele tijd goed. Het is een bewaarmethode met oude papieren. Ze gaan bij ons in een ouwe metalen gootsteen en die staat in de garage. Als het vriest houden we de deur zoveel mogelijk dicht dus het moet wel heel strenge vorst zijn wil het fout gaan.

Van lieverlee worden oudere wortels wat slap en uitgedroogd. Dit is niet erg, je kunt ze gewoon nog gebruiken. Als je er op tijd aan denkt haal je ze een dag voor gebruik tevoorschijn, legt ze in een laagje water en dan zuigen ze zich weer vol.  Niets aan de hand dus en zeker niet weggooien.




10 opmerkingen:

  1. Ja koud is het opeens he ,echt wennen ,en wat een goeie tip met die wortels.

    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker gezellig om jouw blogje even te lezen. Dank je wel voor die tip over de wortels. (dat ze zich weer volzuigen). Bovenste foto is mooi zeg.

    http://keepcalmyesreadbooks.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat is een goeie manier om ze op te slaan. Als ze wat ouder zijn worden ze ook altijd zoeter. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een kou he...? Ik moet er ook erg aan wennen. Die tip van die wortels is voor ons ook nog leuk. Dank daar dus voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik hou van de boerderij leven en alles eromheen, maar ik moet wel zeggen, met deze koud zal wel moeilijk zijn om naar buiten te gaan....tegenover van ons huis is een boerderij en ik zie de lampen branden al heel vroeg en de boer met de dieren op het veld...tof hoor...bedankt yolanda voor het delen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja opeens veranderd het weer, stiekem van de ene kant fijn andere kant wel even te snel van het goeie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind de omschakeling ook groot! Ik heb echt lopen rillen deze week.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het weer is inderdaad heel erg veranderd ineens. Wij bewaarde thuis altijd de wortels in turfmolm in een houten kist, totdat de kat daar een mooi nestje in maakte om haar jongen ter wereld te brengen . Daarna legde mijn vader er maar een plank overheen . Leuk zoals je schrijft waarom de koeien geschoren worden daar sta je eigenlijk helemaal niet bij stil .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee dit wist ik niet, wel van suikerbieten roeien vaak moeten helpen .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jolanda.\, ik heb je getagt. Kijk maar op mijn blog en zie maar of je mee wilt doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...