Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 13 januari 2015

Biebmoeder

Dit is nu weer een druk weekje waarin ik de (kasten)schoonmaak even laat voor wat het is.
Gisteren met de administratie bezig geweest. Aan het eind van de week een verjaardag. En een kinderfeestje. Woensdagavond laat de PWS-presentatie van Jongste dochter, vanmiddag naar de school voor de bibliotheek.
Tja, dat wilde ik ook nog eens vertellen... ik zit tegenwoordig weer op school.

Ze doen bij ons op de basisschool mee met het programma "de bibliotheek op school".
Er staan een paar rekken die eigendom zijn van de openbare bibliotheek, dat is de zogenaamde wisselcollectie. Studieboeken, leesboeken en prentenboeken. Halverwege het schooljaar worden die boeken weer opgehaald en dan komen er weer nieuwe boeken voor de tweede periode. Er wordt bij de keuze voor de boeken goed rekening gehouden met de identiteit van de school. Maar ik heb wel gemerkt dat de school zelf ook nog wel moet blijven opletten.
De boeken die de school al had moeten we invoeren in een computerprogramma, dat is een hele klus. Ook alle uitleningen moeten vanaf nu in dat programma worden bijgehouden. Ook het opruimen van de boeken en netjes houden hoort tot de taken.
Het zit allemaal nog in de beginfase en er is nog wel wat onduidelijkheid maar dat zijn mijn zaken niet zozeer (al denken wij als biebmoeders wel mee). Ik ben er dan vooral voor de kinderen. Het sprak mij meteen aan. Zoals de trouwe lezer weet ben ik dol op boeken. En zo'n biebmoeder wezen, dat leek me wel wat voor mij. Grappig is dat toen ik mijn moeder ervan vertelde, zij meteen opmerkte dat het echt iets voor mij was want als kind zat ik er altijd al meteen bij als de boekenkast uitgedaan en opgeruimd moest worden!

De kinderen reageren er leuk op. En ik vind het leuk om te doen. Een kind dat je even helpt met zoeken... die jongen die met een groot boek over zoogdieren al bladerend terug loopt naar zijn plaats... het meisje dat me toevertrouwt dat ze dit boekje graag wil lezen, want....
En dan heb je nog de kinderen die lezen niks aan vinden. Die probeer ik dan te stimuleren, maar dat valt niet altijd mee.

En als de school weer eens vraagt om ergens mee te helpen of te rijden (want wat zijn er vaak hulpouders nodig!), dan hoef ik nu niet meer te reageren, want ik vind 1 middag in de week meer dan genoeg. Helaas zijn er nog te weinig biebmoeders, het valt niet mee om er mensen bij te krijgen. We zijn nog steeds maar met ons tweeën en dat is veel te weinig.

En dan heb ik deze week alweer het derde stukje voor Terdege in te leveren. Gek idee, dat ik al met mijn derde bijdrage bezig ben terwijl de eerste Terdege waarin ik schrijf nog moet verschijnen.
Maar deze week zal die dan komen.

Ik heb het druk ja. Maar er zijn veel leuke dingen bij. En dat geeft ook weer voldoening en een bepaald soort energie. Bovendien leer ik om de normale huishoudelijke dingen met meer planning en daadkracht te doen. Het is er bepaald niet saaier op geworden!



12 opmerkingen:

  1. wat goed van je dat je biebmoeder bent,succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je iets kunt doen op school wat echt bij je past!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Biebmoeder, mooi! En wat leuk dat je voor Terdege schrijft zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Ik heb onlangs het interview met je in de Terdege gelezen, ik ben heel benieuwd naar je eigen stukjes! Je schrijft leuk, dus het zal vast mooi zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Biebmoeder..ben ik al jaren..
    Heerlijk om te doen, we zijn op school bevoorrecht met een hele grote bieb en alles gaat via de computer innemen en uitlenen.
    Gelukkig kunnen we nogal makkelijk aan nieuwe biebmoeders komen, ik heb er deze week nog twee bij geworven!
    De inkoop van de boeken doe ik ook, maar je moet idd goed opletten of de boeken wel bij de identiteit van school passen en dat valt soms best tegen.
    Succes met je nieuwe baan:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jolanda,
    Wat leuk om te lezen dat je geniet van al je bezigheden, ook al is het best druk.
    Je haalt er veel voldoening uit zo te lezen!
    Succes met alles!

    Lieve groetjes, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke bezigheid. Leesmoeder ben ik wel geweest vroeger maar of die nog bestaan? Terdege in de gaten houden dus. Fijn dat je er zoveel plezier in hebt. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Biebmoeder, een school kan niet zonder: leuk dat je dat doet! En je interview in Terdege las ik afgelopen week: ons abonnement is gestopt, maar als oud-abo kregen we in de kerstvakantie toch een exemplaar in de brievenbus. Precies die met jouw interview. Leuk om te lezen, succes met je Tuinrubriek! Grtz, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke bezigheid. Leesmoeder ben ik wel geweest vroeger maar of die nog bestaan? Terdege in de gaten houden dus. Fijn dat je er zoveel plezier in hebt. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gezellig hoor ,ik lees met je mee ook in Terdege zodoende ben ik op je blog gekomen
    Groetjes en succes met alles Femmie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo
    Ik ben / was een anonieme volgster, lees het altijd met plezier.
    Nu maar een x reageren.
    K had t al in Terdege gelezen, heel erg leuk.

    Een reactie op vorig blogje.
    Gisteravond de kiekjes gebakken van t recept.
    Ze xijn heerlijk, ik heb er cranberries door gedaan.
    Heb t recept een x gelzen in RD maar niet uitgeknipt maar nu dus wel nav de blog gecopieerd .
    Knip ze bijna altijd uit.

    Succes op blog en in Terdege .

    Groet van Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk zeg, dat je biebmoeder bent! Ik hou zelf ook echt van boeken/lezen, dus ik kan me goed voorstellen dat je er plezier in hebt :)
    Ik las trouwens gisteren over je blog in de Terdege, leuk dat je daar zelf ook voor gaat schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...