Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 9 januari 2015

Lichttherapie, koekenbakkerij en schooljuf spelen

Het is echt winterslaapweer, bromde mijn Farmer vanmorgen. Gisteren regen, nu veel wind... het zou fijn zijn als er toch nog een beetje vorst kwam, dan droogt de boel ook weer een beetje op. Wat een plassen op het land!
Sinds kort heb ik een daglichtlamp en zit ik elke morgen een poosje voor die lamp. Ik merkte al de eerste dag effect. En ik ben zo blij dat ik nu wat meer energie heb. Die overheersende vermoeidheid werd zo vervelend en frustrerend. Ik werd er ook somber door.
Nu kon ik beter opschieten met het opruimen en schoonmaken van de woonkeuken. Vrijwel alle kasten zijn gedaan.

Nu Jongste zoon zijn B heeft gehaald en dus geen zwemles meer heeft en blijkbaar goed was uitgerust in de vakantie mocht hij ook voor de eerste keer naar de kinderclub van onze kerk. Daar mogen de kinderen al komen vanaf groep 3 maar jongste zoon was daar nog niet heen geweest omdat het voor hem veel en veel te laat werd. Nu mocht hij het een keertje proberen. Hij vond het erg leuk maar wat was hij moe! We zullen het per keer bekijken denk ik.

Nadat ik de jongens had weggebracht voelde het gek leeg aan en besloot ik koekjes te bakken.
Met havermout en fijngemaakte walnoten. Omdat Middelste dochter voor ons had gekookt die avond had ik er echt zin om zelf nog iets te fabriceren. En ja hoor, ook deze keer viel het me na afloop op hoe veel voldoening het geeft.

Ik ga je eens lekker maken met wat foto's...

Het was een uitgeknipt receptje uit de krant van een tijd terug. 

Ik kwam het tegen tijdens het opruimen- hoe handig, dat geruim!

Een tijd geleden kocht ik een groot blik met koekkruiden van de plaatselijke bakker. 
Genoeg om een poos mee vooruit te kunnen.

En daar zijn ze al klaar.
Ik heb de voorraadblikken vervangen door deze potten met Franse sluiting voor het bewaren van allerhande zaken. 

Alles blijft er langer vers in. 
Knapperige koekjes wil je toch het liefst?
Niet dat ze heel oud zullen worden hoor.

Toen de jongens later naar bed waren heb ik het profielwerkstuk van Jongste dochter op haar verzoek nagekeken op spellingfouten. Daar was ik wel even zoet mee. Niet dat er zoveel fouten inzaten, dat viel erg mee, wat werkwoordsfoutjes (d of t's) en soms een kromme zinsopbouw door een woord teveel of te weinig. Maar verder zag het goed uit vond ik. Volgende week hebben ze (ze doet het samen met een vriendin) de presentatie ervan. Ik ben benieuwd, het doorlezen ervan was al heel leerzaam! Het gaat over traumatische gebeurtenissen. Dit onderwerp sluit goed aan bij de beroepsstudie die beide meiden na de havo willen gaan doen.

Straks ga ik in de tuin boodschappen doen, ik wil vanavond boerenkool eten. Echte winterkost!








10 opmerkingen:

  1. Hallo Jolanda,

    Alsnog een gezegend jaar toegewenst, samen met je gezin. (Dat kan nog net...) Wat fijn om te lezen dat zo'n lamp effect heeft. Energie is best wat waard. In de vakantie heb ik hem even gelaten voor wat hij was, maar nu pak ik hem er toch weer graag bij 's morgens.
    Je foto's zien er inderdaad heerlijk uit! Je zou zo de keuken induiken. Handig ook, om alles in zulke potten te bewaren. Het ziet er nog leuk uit ook.

    Groetjes,

    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De daglicht lamp hebben wij ook en Manlief heeft er ook veel baat bij . Hij gebruikt hem op advies van de slaap-waakpoli vanwege zijn vorm van narcolepsie, s'winters is het tekort van daglicht voor hem een hekelpunt. Het is inderdaad winterkost weer, van de week stampot zuurkool gegeten en in de nieuwe week hutspot. Gewoon heerlijk .En mooie foto trouwens bij nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je baat hebt bij zo'n lamp. Kan je die ergens kopen, huren of is dat op advies. Heerlijk die koekjes, ja die zullen niet oud worden. Lekker die winter kost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had van verschillende mensen over zo''n lamp gehoord en heb er zelf een gekocht.

      Verwijderen
  4. Zo'n lamp hadden wij bij mijn ouders ook, je knapt daar zo van op. Gelukkig heb ik het nu niet meer echt nodig en is een zonnige dag in het weekend voldoende. Maar oh wat was dat altijd fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu het recept nog Jolanda want zo iets verdient bij mij altijd navolging. Hoop dat je even de moeite wil nemen om het zo beknopt mogelijk op te schrijven.
    Gr Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de foto ingevoegd, klik erop om 'm te vergroten ;-)

      Verwijderen
  6. Fijn dat zo'n lamp je goed helpt. Op een regenachtige dag met veel wind (storm) ga ik ook meestal koekjes bakken. Vandaag appelflappen, alleen van de geur wordt je vrolijk.
    En havermoutkoekjes zijn ook mijn favoriet.
    groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super dat die lamp helpt! Bij mij ook! Ik slik daarbij ook nog twee keer een vitamine D pilletje omdat ik erg blank ben en niet veel buiten kom.

    Leuk, die koekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, wat zijn die koekjes lekker. Het ruikt hier heerlijk. Vanmiddag heb ik ze gebakken. En ik blijf er van eten. Ze zullen zeker niet oud worden hier.
    Ik heb wel een kleine verandering in het recept moeten maken. Ik had te weinig lichte basterdsuiker. Dat heb ik aangevuld met rietsuiker. Ook kwam ik wat havermout te kort, toen heb ik dat aangevuld met volkoren tarwemeel. En ik heb een beetje van de zelfrijzend bakmeel vervangen door volkoren tarwemeel.
    Bedankt voor het recept!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...