Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 5 februari 2015

Restjes opeten

Op maandag aten we zuurkool. Er was een restje over dat ik in de koelkast zette.
Dinsdag aten we "groen met wit". Snijbonen uit 't zout met witte bonen. De bonen kwamen van mijn schoonmoeder. Ik had twee jaar geleden ook eens geprobeerd om snijbonen in het zout te leggen maar dat was niet helemaal goed gegaan. Maar die zij had waren nog prima.
Er was ook een deel van over; in de koelkast maar weer.

't Is niet te geloven dat ik dit vroeger helemaal niet lustte. Mijn broertje en ik liepen ooit eens van school naar huis, toen we met elkaar afspraken dat we géén groen-met-wit zouden eten. We repeteerden onder het lopen en kwamen bij onze moeder binnenstampen terwijl we in koor opdreunden: "Wij willen géén groen-met-wit!!"
Ik weet nog dat ze daar enorm om moesten lachen maar 'k geloof dat we er toch een beetje van moesten eten, grappig of niet....
Maar nu vind ik het heerlijk!


Woensdag besloot ik dus om eerst die restjes maar op te maken voor het allemaal bederft.  Verse rookworst er bij gedaan en de soep van zondag die nog over was opgewarmd, plus de restjes gekookte aardappels die ook nog in de koelkast stonden, opgebakken. Voor ieder wat wils en alle restjes waren mooi opgegeten! We maakten de laatste zelfgemaakte yoghurt op zodat ook die pan uit de koelkast weg kon. Ik besloot nog even geen nieuwe yoghurt te maken omdat ik nog verschillende pakken vruchtenyoghurt en pap heb staan die ik zaterdag op een verkoping had gekocht.
Tegenwoordig hou ik regelmatig zo'n restjesdag. Door de restjes steeds bij elkaar in de koelkast te zetten, zie je snel wat er nog allemaal is.

Omdat afgezien van de eieren en die pap de koelkast nagenoeg leeg was, besloot ik vanmorgen de koelkast gelijk maar schoon te maken. De boel kon mooi even buiten staan, daar was het toch koud. Hond bleef voor de gelegenheid een poosje binnen....
Vanmiddag heb ik de boodschappen gedaan en staan de nodige dingen weer in de schone koelkast.



14 opmerkingen:

  1. Inderdaad prima weer om alles buiten te zetten en de koelkast schoon te maken. Gek hè dat je vroeger geen dingen lustte die je nu heerlijk vindt? Ik ben zelf alleen nog steeds geen liefhebber van groen en wit zoals jij het noemt, vind het te zout. Maar vroeger thuis moesten wij het tóch eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik spoel de snijbonen na het koken ook wel heel goed af hoor, verschillende keren. Anders vind ik het ook te zout.

      Verwijderen
  2. Grappig dat jullie dat groen met wit noemen. Hier noemen we het blote billetjes in het gras ;) Hoewel het dan wel met verse snijbonen is gemaakt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk , wij noemen ze ; gruun mee witte ;}
    hier in zuidholland kennen ze ze ook niet , maar ik krijg nog weleens een maaltje van mijn ouders uit het brabantse ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij houden ook regelmatig kliekjesdag! Lekker de koelkast weer leeg. Schoonmaken is hier ook hard nodig, eens even kijken of ik morgenntijd heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker alles op en schoon . Zelf ken ik dat niet groen met wit. Wij eten wel snijbonen maar altijd met aardappelen. Kliekjesdag hebben we de laatste tijd ook weleens, Joh eet een kliekje en ik maak dan iets waar hij niet van houd. Zo zijn we beide tevreden. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier hebben we wekelijks kliekjesdag, meestal donderdag of vrijdag en vaak vinden ze deze dag het lekkerst..opgebakken prakjes en gebakken aardappelen..ik gooi eigenlijk nooit iets weg!
    Als ik niet genoeg heb doe ik er een blik soep of een diepvries pizza bij..
    heerlijk en makkelijk voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Groen met wit ken ik ook niet. Snijbonen eet ik meestal met gekookte aardappelen en vlees, vis of kip.
    Kliekjes bewaar ik meestal in de vriezer. Mijn man werkt op dinsdag avond. Dus haal ik voor mezelf een kliekje uit de vriezer. Hij krijgt eten op werk.
    Ik gooi ook zelden iets weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het gerecht 'groen met wit' ken ik niet. Nog nooit van gehoord zelfs. Weer wat geleerd vandaag!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk alle kliekjes op! ( en koelkast schoon)
    En ja....wij noemen dat ' blote kindertjes in het groene gras'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zat net te denken hoe noemden wij dat ook al weer toen ik deze reactie zag en ton wist ik het weer , weet nog dat we daar als kinderen erg om moesten lagen ,want bloot was een woord dat bij ons in het gezin niet vaak gebruikt werd. ook ik eet regelmatig restjes, omdat ik er nog niet helemaal gewend ben dat ik nu alleen ben en af en toe toch te veel klaarmaak, vandaag eet ik een bijzonder restje, ging gisteren met collegas uit eten en had risotto gekozen , en kreeg daarvan een enorm bord voorgezet, na het eten trok ik mijn stoute schoenen aan en vroeg of ik de rest mee kon krijgen , mijn collegas keken een beetje zo van huh , maar boeiend de serveerster gaf aan dat het tegenwoordig vaker gebeurt dat mensen dat vragen en ik kreeg het overgebleven keurig mee in een bakje.

      Verwijderen
  10. zo gaat dat in een groot gezin...zo gaat het nu we nog met z'n tweetjes zijn nog. maar af en toe gooi ik ook wel eens restjes weg...(schaam)
    Ik ben wel blij dat ons grote gezin nu groot is..(allemaal de deur uit) want het is een dure tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Handig zo n restjes dag, hoef je een keertje niet zo lang in de keuken te staan.
    Ik heb zelden restjes, de pannen gaan hier gewoon helemaal leeg, t ja met een paar hongerige pubers heb je dat, en ik probeer zo te koken dat ik niks over hou, ik hou van lege pannen EN lege borden uiteraard haha.
    gisteren stiekem wel wat zuurkool apart gehouden voor manlief, die echt niet van lasagne houd, terwijl de kids er dol op zijn, dus krijg hij een restje zuurkool en wij lekker lasagne, verder moet iedereen eten wat de pot schaft.
    ik moet zeggen dat ik verwent ben met kids die echt alles eten, zelfs de kleine meid pikt zo met haar vingertjes spruitjes uit haar bordje.
    leuke stukjes schrijft je , heel herkenbaar in een groot gezin, hier ook 6 kids van 1 tot 15 jaar.
    vervelen hoef je je niet.
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha! Blote billetjes in het gras; lekker hé?! Ook hier heel veel kliekjesdagen op het menu!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...