Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 13 april 2015

Zomerse lentedag

Vrijdag was het heerlijk zomers weer! En daarom ook gelijk een drukte van belang... zo gaat dat.
's Ochtends had ik me met de was bemoeid en de boel binnen wat opgeruimd. Daarna bracht ik de administratie naar de boekhouder en heb ik gelijk Jongste dochter opgehaald, die een tentamen had en vroeg klaar was. Zij heeft pas haar rijbewijs gehaald maar omdat ze nog 17 is, mag ze alleen rijden met ons als bijrijder. Een mooie kans dus voor haar om weer eens op de snelweg te rijden.

 's Middags hebben Jongste dochter en ik de aardappels gepoot.

Mijn Farmer had de dag ervoor gefreesd en dit stuk tuin was mooi fijn geworden.

Hij heeft ook al gaas gezet voor de erwten, kapucijners en peulen.
Zoals je ziet is het stuk daarachter nog niet gefreesd, dat was nog vrij hard. 


 Het werd ook tijd dat die aardappels in de grond gingen, ze hadden al beste spruiten. Ik had twee rassen gekocht, vroege en middenvroege. We hebben ze allemaal gepoot, want vroeg of laat slaat op de oogsttijd. Ik was blij dat ze erin zaten toen het de volgende dag ging regenen!

Toen heb ik de jongens van school gehaald en jongste zoon bij een vriendje opgehaald. Bij thuiskomst bleek mijn Farmer mij nodig te hebben om met de trekker naar het land te gaan. Daar heb ik een stuk gesleept. Ik had nog nooit met de trekker over de weg gereden dus dat was even wennen. Ik vond het ook niet echt leuk ofzo, maar Oudste dochter was die dag in de apotheek aan het werk dus zij kon het niet doen en als je man dan hulp nodig heeft... nouja, dan probeer je het gewoon. 'k Had wel het idee dat iedereen in de straat hoorde dat er een vreemdeling in die trekker reed... maar 't kan verbeelding zijn;-)

Toen gauw eten en na het eten ging Farmer verder met kunstmest strooien en Jongste dochter ging het weiland naast het huis nog slepen. (Dat is tegen de molshopen. Anders komt al die grond in de graskuil straks.)
Daarna nog melken, daarbij hielp Oudste zoon dan weer. Het was natuurlijk heel laat voor alles klaar was.
Oudste dochter had die avond ook de banden van de auto omgewisseld. De winterbanden zaten er nog om en geholpen door Middelste zoon, die er met z'n neus bovenop stond, heeft ze de zomerbanden er weer aangedraaid. Ik vind het heel knap dat ze dat kan want zelf heb ik wat zulke dingen betreft twee linkerhanden.
De grote auto moet ook nog deze week.

Mijn schoonouders gingen een eindje fietsen en Jongste zoon kwam vragen of hij mee mocht... het was al bedtijd (half 8) maar met zo'n mooie dag is het niet moeilijk om een uitzondering te maken. Hij mocht mee. Ik heb in de tussentijd in de achtertuin gewerkt. Toen Jongste zoon terug kwam moest hij natuurlijk gelijk naar bed. Maar ik gaf hem nog wel de tijd om te vertellen, want dat had hij zoveel.... Zelfs nog toen hij eenmaal in bed lag en ik z'n kamertje uit wilde gaan, tilde hij zijn hoofd nog weer op van z'n kussen om nog even gauw dit en dat nog te vertellen...;-)



11 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig berichtje weer. In werkelijkheid is het natuurlijk gewoon best druk, maar als ik lees hoe jullie dit als gezin allemaal met elkaar doen... Kostelijk.. Geniet er tussendoor ook maar van.

    Groet,

    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk stukje en zo is er altijd wel wat te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier om ons heen gebeuren precies dezelfde dingen. Kunstmest strooie met de roller door het land, alleen aardappelen zie je hier weinig. We hebben het weleens gepro eerd maar het is hier geen geschikte grond voor aardappelen. Wel al wat ingezaaid van groenten en uitjes. Knap an je dochter om de banden te verwisselen. Ik heb daar ook geen kaas van gegeten. En fijn dzt ze al een rijbewijs heeft je jongste dochter al mag ze dan nog niet alleen de weg op, ze doet toch fijn alvast ervaring op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo leuk zoals je over je jongste verteld.

    Ik zou het nooit durven: met zo'n tractor over straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ook al druk,druk,druk dus,geniet wel van het mooie weer he.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Druk! Maar wel echt het begin van het nieuwe oogst-jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk he, die lente en langere dagen al! Ons freesje ligt op de werkbank...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een activiteit! Ik kan me voorstellen dat op een boerderij mooi weer ook werk betekent!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...