Jolanda

Jolanda

Pagina's

zaterdag 13 juni 2015

Volle vrijdag

Het begon 's morgens al. Omdat het een warme dag zou worden besloot ik meteen boodschappen te doen als ik de kinderen naar school had gebracht. We zouden nl. een etentje organiseren ter ere van mijn schoonouders, die deze week 50 jaar getrouwd zijn. Ze wilden eerst niets vieren, ook omdat m'n schoonvader nogal kwakkelde met zijn gezondheid deze winter. Maar nu het dichterbij kwam leek het ze toch wel leuk om het in besloten kring te vieren. En het is toch zeker ook het vieren waard! Als je dit samen beleven mag.
We houden dat dan ook op eigen erf. Op zaterdag, vandaag dus. Ik zou voor het drinken zorgen. Het Radler bier was bijna op, althans geen vol krat meer. Gelukkig hadden ze nog die sixpacks, die heb ik toen maar genomen. Maar die losse flesjes zijn lastig met inleveren. De jeugd en ook mijn Farmer drinkt het graag tegenwoordig. Zo te merken zijn er dus meer liefhebbers van. Pakken sap en flessen frisddrank en wijn belandden ook in mijn kar.

Toen ik thuis kwam heb ik de boel opgeborgen, de was afgehaald en andere opgehangen. Er kwam een hoofdpijn opzetten die ik niet meer negeren kon en ik ben even op bed gaan liggen. Tegen de tijd dat de jongens thuiskwamen om te eten kon ik er weer tegen, gelukkig. Jongste zoon heeft vrijdagmiddag vrij en de andere twee gingen op de fiets.
Nu heeft Jongste zoon ook een fiets gekregen vorige week. Een splinternieuwe, tweedehandse fiets! Hij had alleen maar een oud meisjesfietsje waar hij thuis op rondcrosste. Mijn schoonmoeder attendeerde me op een advertentie in het streekkrantje  van een winkel in een naburig dorp waar ze korting gaven op alle gebruikte kinderfietsen. Wij gingen daar kijken en een kwartiertje later stonden we alweer buiten met een mooie fiets.


Hij kostte maar 75 euro, dus we zijn best in ons schik ermee. Hij wilde er dan ook wat graag een eindje op fietsen. Maar naar school rij ik altijd samen met de buren en er zijn ook kleintjes bij, dan ga je niet zo makkelijk op de fiets. Vind ik ook teveel een gejakker. En deze middag wilde ik persé mijn leeuwebekjes uitplanten. Ik was er toch al veel later mee dan mijn bedoeling was, alles was niet helemaal verlopen zoals ik gewenst had. Ze waren ook niet zo goed gegroeid als ik gehoopt had. Wellicht te vroeg verspeend? Ik had dit zelf zaaien al een aantal jaren niet meer gedaan. Volgend jaar wil ik er iets eerder mee beginnen. Want je hebt voor weinig geld wel een perk vol bloemen. Althans, ik neem aan dat die er nog zullen komen...;-)


Bovendien moest ik ze steeds water geven in het kasje.
Als ze uitgeplant zijn moet je ze natuurlijk ook wel in de gaten houden, maar ze drogen dan minder snel uit. Bij het planten maak ik een plantgat, giet dat vol met water, zet het plantje erbij, nog wat water erbij en dan dichtmaken. Zo hebben ze in ieder geval een goede start. Ik hoop dat ze het allemaal zullen gaan doen.

Weer kwam Jongste zoon zeuren om een rondje te fietsen... Nadat ik even was bijgekomen (het was al behoorlijk warm en ik had in de zon gewerkt), stemde ik toe. Samen fietsten we in een kalm gangetje naar de Formido, waar tegenwoordig een postloket zit, daar moest ik wat brengen. Hij kletste honderduit onderweg, zoals ik van hem gewend ben. Ik was blij dat ik toegestemd had om te fietsen want al was het warm, de zon was niet te scherp en het was lekker fietsen.

Daarna kwam de gebruikelijke spitsurentijd met koken, vaat opruimen, koeien halen enz. Het aardbeien plukken hield ik voor de zaterdag, want in de zon plukken is niet zo handig, dan zijn ze zo zacht en daarna ging het ineens wat regenen.
Toen werd het ongeveer bedtijd voor Jongste zoon. Hij moet regelmatig oefenen met lezen, we lezen vaak om de beurt een bladzijde. Dat is gezelliger en ook leest hij ongemerkt meer dan wanneer hij alleen leest.  Daarna heb ik nog een flinke strijk weggewerkt en toen de andere twee jongens naar bed waren was het ondertussen al tegen half 10. Wat later dan normaal. Oudste dochter en oudste zoon hadden gemolken, terwijl mijn Farmer mest uitreed. Toen dus koffie drinken en een uurtje lekker zitten. Nog even wat opruimen terwijl mijn Farmer zijn laatste rondje deed en toen was het ook voor ons bedtijd.

8 opmerkingen:

  1. Van harte gefeliciteerd met je schoonouders! En een fijne dag vandaag.

    Gelukkig is het niet meer zo warm, maar ik hoop dat jullie het droog houden.

    Erg leuke blog heb je trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd met je schoonouders. Wat een pracht fiets en voor weinig, ziet er stoer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind het ook leuk om eens een inkijkje te krijgen in het leven op een boerderij, als niet agrariër weet je er eigenlijk weinig vanaf. Is weer een heel ander leven dan dat van ons in een buitenwijk, waar men veel dichter op elkaar woont. Veel plezier vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik vind het leuk dat je positief reageer ;)
      Wij waren vandaag even op de boerderij van mijn ouders. Nu kwam daar een miep aan de deur om ze ter verantwoording te roepen. (Ja echt, op die toon begon ze gelijk) Mw woont id buurt en houd alles id gaten en legt allea vast, maar gedraagt zich ook als de koningin herself. En begon dus heel beschuldigend. Vond zo erg om te horen hoe ze sprak en dacht. En het erge is ze gaat zo ver door, heeft in alle kranten gestaan en maakt er rechtzaken van. En krijgt dus vaak gelijk van de niet agrarische bestuurders.. hoe bedoel je het leven van boeren word zuur gemaakt?!
      dan is het idd fijn als er mensen zijn die een eerlijke kijk int leven geven en zo de buitenwereld een beeld van de werkelijkheid geven! Ga zo door, Jolanda!
      Groeten, Mariska

      Verwijderen
  4. Mijn jongste zoon ( 11 ) heeft precies zo'n fiets maar dan met rood/bruin. Ook tweedehands. Lekkere stevige banden! Nog gefeliciteerd met je schoonouders!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een fijne prijs voor een nieuwe fiets. Leuk dat je schoonmoeder je tipte. Ik vind het een echte stoere jongensfiets.

    En gefeliciteerd met het 50 jarig huwelijk van je schoonouders!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met het jubileum van je schoonouders!
    Mooie fiets voor een mooie prijs....
    liefs en een fijne avond nog !

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...