Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 27 augustus 2015

Toen tomaten tomaten tomaten tovrat.

Ik wilde het al jaren maar het kwam er niet van. Eens wel gezaaid maar het werd niks. Vorig jaar niet eens geprobeerd, alleen wat planten gekocht. Dit jaar had ik er wel weer zin in om het opnieuw te proberen.


Tomaten gezaaid.
Plantjes gespeend en in potjes gedaan.
Veel liefde gegeven en op tijd water in het kasje.
Uitgeplant toen ze groot genoeg waren.
Een hele rij stond er.
Touwtjes vastgebonden om ze te leiden.
Telkens gediefd. Toen ze groot genoeg waren toppen eruit gehaald.
En nu...
Oogst!


Ik  heb ooit gedacht dat het leuk zou zijn om ketchup te maken maar daar zag ik toch vanaf. Ben bang dat het toch nooit zal worden als de heinz die we altijd hebben. Ik bedacht dat het leuker zou zijn om tomatensaus te maken. Tomaten kun je ook gebruiken met de kokend-vullen-methode, wat ik altijd erg makkelijk vind. Dus heb ik een receptje opgezocht, twee om precies te zijn en die een beetje gemixt (dat doe ik vaker) naar eigen inzicht.
Mijn tomaten kregen barstjes terwijl ze nog aan de plant hingen, hoe dat komt weet ik niet, maar ik plukte ze daarom op tijd. Anders had ik ze gerust nog roder aan de plant laten worden, nog lekkerder. Ik zette ze in de koelkast omdat ik niet wilde dat ze zouden schimmelen bij de barstjes. Na nog een keer te hebben geplukt had ik drie kilo bij elkaar en dat vond ik de moeite om de boel voor overhoop te halen. Voor het ontvellen van de tomaten snij ik ze kruislings in op de achterkant, laat ik ze eventjes weken in kokend water en dan gaan de velletjes er zó af.


Ik ontdeed ze eerst nog van de pitjes, maar wat een karwei was dat! Op een gegeven ogenblik werd ik het zat en hakketakketak de rest zó in blokjes gesneden, met pitjes en al. Dat schoot toen tenminste op. Uitjes en knoflook gesnipperd en in beetje olie bakken, tomatenstukjes toevoegen. Ik deed er ook een paar blikjes geconcentreerd puree bij. Kruiden vers uit mijn tuintje, deed ik in mijn blancheernetje en knoopte ik dicht zodat ik later niet alles eruit hoefde te vissen. Alleen wat peterselie heb ik er fijngesneden zo nog bij gedaan. Dat stond zo een uurtje lekker te pruttelen en toen heb ik het in hete, schone potten gedaan. Als je dat wilt kun je het ook met de staafmixer fijnmaken maar ik ben niet zo van dat gladde spul en mijn staafmixer maakt een raar geluid (hij stamt nog uit de tijd van de babayhapjes) en ik mix dus niks meer staaf ;-)
Het was wat dun uitgevallen omdat ik ook wat water toegevoegd had (dat doe ik volgende keer dus niet meer), en ik schepte eerst dat dunne eruit in een potje dat ik kan gebruiken bij het maken van soep. De dikkere saus deed ik in grotere potten, die wil ik gebruiken voor het beleggen van eigengemaakte pizza of voor bij pasta's.
De smaak is goed, want dat had ik natuurlijk wel getest, maar hoe het geheel uitpakt gaan we nog proberen! Ik ben benieuwd, het zal vast wel lekker zijn. Er was een beetje over wat te weinig was voor een nieuw potje, dat willen we vanavond proberen want dan bak ik de aardappeltjes die ik in de loop van de week had overgehouden, die eten we dan met verse Chinese boontjes (van die dunnetjes). Daar kan het vast ook wel bij en kunnen we proeven. De dichte potten bewaar ik op een koele (niet koud), droge plek.


Oh ja, en waar slaat de titel van dit stukje op??
Nou ja, dat is gewoon een gek taalgrapje van vroeger...
To en Tom aten tomaten, Tom at en To vrat...;-)


10 opmerkingen:

  1. Die barstjes komen erin als ze ineens heel veel water krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat heerlijk zeg! Vraagje: hoe heb je de potten 'geweckt'? Gewoon op z'n kop zetten? Of in een pan met kokend water?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon op z'n kop zetten (tot de rand toe gevuld), je kent dat principe wel.

      Verwijderen
  3. Toevallig heb ik vandaag ook tomatensaus gemaakt! Niets zo lekker alls een pizza (of pasta) met zelfgemaakte tomatensaus.
    Ook sommige tomaten uit mijn tuin hadden barstjes, teveel regen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die van mij zijn nog groen. Die van jou zien er goed uit. Zo'n saus is altijd handig voor van alles. Die uitspraak is mij ook bekend. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk he die tomaten. Je kunt ze ook als ze nog geel zijn verwerken hoor. Ik heb ook gele in de vriezer. Je hoft de kruiden niet special in een zakje te doen. Ik gooi het gewoon in de pan.
    Als de tomaten nog groen zijn kun je ze binnenhalen en in een donkere en koele plaats worden ze vanzelf rood. Ik leg ze dan op een doek of papier en dan check ik het steeds even na verloop van tijd.
    Je kunt er ook wel jam van maken.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geel? Ik dacht echt dat de rijpe rode het smaakvolst waren. Ook voor het verwerken.
      De kruiden deed ik daarin omdat ik die er makkelijk weer uit kon halen als de smaken er wel inzitten... geen rozemarijn en laurierblad in mn potjes hoor...
      Jam heb ik nog nooit geprobeerd, doe je dat dan met suiker?

      Verwijderen
  6. Zal wel eens even kijken en vertalen voor je. Sorry, maar er zijn ook gele tomaten, wat zoeter. Ik bedoelde de groene. Hier wordt er ook wel mee gewerkt, maar je moet er van houden.
    Groet, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie dikke tomatenzeg! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...