Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 17 augustus 2015

Van boon naar cake en alles ertussen

Wecken doe ik niet meer, ik vind het ontzettend veel werk om al die  bonen te blancheren en daarna moeten ze ook nog een tijd in de ketel, moeten de glazen allemaal uitgekookt...  En we vinden het resultaat niet zo smakelijk. Ik vries snijbonen rauw in, en laat ze altijd eerst wat opdrogen voor ik ze in zakjes doe, zo kan ik de nodige hoeveelheid aanpassen. We hebben al genoeg wintervoorraad. We geven de snijbonen nu weg aan familie en bekenden.
We hebben er wel van in het zout gedaan. Samen met mijn schoonmoeder, zo keek ik de kunst mooi af ;-) Samen hebben we ook genoeg aan één emmertje, zo vaak eten we ook geen groen met wit. Hiervoor worden de bonen wel door een molentje gehaald. Mijn exemplaar komt van een rommelmarkt en heeft een goede zuignap die je vast kunt zetten, erg handig.

Middelste zoon vond dat draaien wel een leuk karweitje. 

Sperziebonen blancheer ik wel, maar kort. Dikkere soorten 3 minuten. Nu hebben we een voor ons nieuwe soort en die zijn dunner. Het zijn stokslabonen en ik heb ze dit jaar voor het eerst. Later gezaaid dan de eerdere stamslabonen, zodat we de tijd van verse bonen hebben kunnen rekken.

De ranken zitten vol met bloemen!

  Het eerste maaltje daarvan hebben we van de week gegeten. Ze smaken heerlijk en ik denk dat ik deze bonen maar 2 minuten zal blancheren.


Het voerhek is gelukkig klaar. De koeien zijn mak geworden door de tijd dat ze buiten aan de voertafel werden gevoerd door de jongens die er steeds bij stonden! Ze schrikken nu veel minder gauw als er iemand langs komt lopen. Nu moeten koeien trouwens ook niet te mak worden, want dat is lastig, dan willen ze niet doorlopen e.d.

Omdat dat karwei dus klaar was bedacht Farmer maar een nieuwe klus... maaien ;-)
Kuilen en grote hooipakken.


Blij dat we waren dat het geen kleine waren, want deze worden met de trekker geladen. Véél beter, met die hitte van vorige week.

Zaterdagochtend heb ik, na het gewone ochtendritueel, eerst mijn moeder gebeld. Zij is een paar weken geleden gevallen met haar fiets en heeft haar ruggenwervels gekneusd. Een pijnlijke zaak, maar gelukkig knapt ze goed op. Vorige week had ik haar al een maaltje snijbonen gegeven en ik vroeg of ze nog wat voor in de vriezer wilde. En dat was zo, dus heb ik daarna de snijbonen geplukt.
Ik griste in 't voorbijgaan nog gauw een grote kroot uit de tuin, genoeg voor een maaltje voor haar! Toen ik bij haar kwam had ze net gedoucht, gelukkig gaat dat allemaal weer aardig. We dronken koffie en ik heb meteen de bonen afgehaald en ook nog gesneden, dan is het maar weg! In zakjes gedaan en in de vriezer. Ik ging iets over half 11 weer naar huis.

Hier heb ik gelijk een heleboel kroten uit de tuin gehaald, schoongeborsteld en in twee grote pannen opgezet. Ik stop kroten altijd kant en klaargemaakt in de vriezer. Het hoeft dan alleen maar opgewarmd te worden en de smaak is dan vrijwel hetzelfde als vers.


Nadat ik de kroten verder had gedaan zijn we (jongste dochter en ik met de jongens) naar Fort Sint-Andries gegaan.


Daar was ik nog nooit geweest en ik wilde daar eens heen. Bovendien waren de jongens een beetje vervelend en ik vond het tijd voor even wat anders. Het begon te regenen toen we daar waren dus dat was wel minder prettig. Vooral omdat de jongens geen jas bij zich hadden. Maar het was leuk om eens gezien te hebben en we willen nog een keer terug voor een uitgebreider bezoek met mooi weer. We hebben de luchtwachttoren nu niet beklommen. Het is dichtbij, leuk om eens te combineren met een picknick!


Tenslotte bakte ik zaterdag nog sinaasappelcake. Het was meel van pakjes dat ik kocht van oudste dochter om de kas van het koor te spekken. Dus geen echte homemade cake... je hoefde alleen maar water toe te voegen en dat maakt een mens al wat wantrouwig nietwaar? Toch smaakte het best, al was het (diverse tongen beweerden het gisteren) láng niet zo lekker als de jouwe, mam!



12 opmerkingen:

  1. Ik heb bietjes wel geweckt, simpelweg omdat de vriezer niet zo groot is.Heerlijk de reactie's op de cake , misschien kan je een eigen variatie erop maken . Ik lees vaak wat er door gaat bij die kant en klaar pakken .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker snijbonen en je cake ziet er wel lekker uit maar inderdaad er gaat niks boven zelf maken.
    Fijn dat het met je moeder weer redelijk goed gaat. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellig blogje weer. Home-made cake blijft het lekkerst, hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om weer even bij je bij te lezen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om weer te lezen. die fort ga ik ook eens bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo leuk dat jij kroten zegt! Ik heb bietjes geweckt, smaakt erg goed. Wortels had ik ook gedaan maar dat is troebel geworden, zonde van al het werk :-( Boontjes eet ik alleen in het seizoen, vindt het alleen vers smakelijk. De koeien staan er weer mooi bij in de stal! fijne laatste vakantie dagen nog, hier is iedereen al weer naar school.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier vandaag ook juist de laatste kroten klaar gemaakt en in de vriezer gedaan. De bonen zijn bij ons dit jaar maar schraaltjes, dus alleen wat om direct op te eten. Nou ja, vooruit: het scheelt wel een hoop werk ;-)
    't Was vast weer een drukke tijd met al het maaien etc.! Nog een paar dagen vakantie, dan zit het er al weer op...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. die snijbonen draaien moest ik vroeger ook altijd doen,ik had er zo,n hekel aan,en ook kreeg in allemaal bultjes op mijn arm aan de binnen kant,ik kon er niet tegen denk ik,ik doe het nu noooooit meer,haha,beterschap voor je moeder,hopen dat ze weer helemaal opknapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. afgelopen zomer zijn we (weer) op een boerderij geweest in het Zwarte Woud, wat grappig was om te merken dat ik mijn mannen best wel wat kon vertellen over het reilen en zeilen op Nederlandse boerderijen... hhaha allemaal dankzij jouw schrijverij-en :)
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik al!... want je schrijft ook wel eens over het feit dat je niet weet of jouw blog nut heeft, of mensen er wat mee kunnen...Nou ik iig wel... als je het leuk vind moet je volgende week zaterdag even op mijn blog snuffelen dan kan je onze mega/mini (ja allebei tegelijk ;)) boerderij zien
      liefs ilse

      Verwijderen
  10. Kroten; zo noemde we ze thuis. Nu bietjes en laten we die nou net niet gezet hebben. Volgend jaar.
    De bonen doen het hier ook prima.
    Ook hier gaan ze met tassen tegelijk richting vrienden en familie.
    De cake smaakt vast prima, maar er kan niks tegen home.made!
    Zeker niet bij jou ( frequent bakker).
    Boerenwerk gaat altijd door, ik kan me voorstellen dat ( zeker met heet weer) de grote pakken fijn zijn.
    Heerlijk blogje, ik heb er van genoten!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...