Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 18 december 2015

Feestjes, haakwerk en gebreide slofjes

Kinderverjaardagen en feestjes. Twee zonen zijn jarig geweest. Oudste zoon hield zijn verjaardag voor zijn vrienden met het tafelvoetbalspel wat we voor de gelegenheid in de huiskamer hadden gezet.  Ze hebben daar de volle paar uur van genoten... oudste zoon is er steengoed in (al zeg ik het zelf). Ik had ook de sjoelbak nog neergezet maar daar taalden ze niet eens naar. Het enige wat ik verder hoefde te doen is wat versnaperingen neerzetten waar ze ook wel raad mee wisten ;-)


Het feestje van middelste zoon was afgelopen woensdag. Hij mocht gourmetten met z'n vrienden, daar waren ze al lekker een poosje zoet mee. Daarna zijn ze naar buiten gegaan en heb ik ze niet meer gezien. Toen het tijd was om ze naar huis te brengen, zaten ze achter de kuilplaten in de bosjes en Farmers roep schalde over het erf: REVEILLE! APPEL! Het soldatenjargon bleek niet voor iedere speelsoldaat duidelijk te zijn, maar eindelijk kwamen ze dan toch. Dat is bij onze jongens altijd een geliefd spel, soldaatje spelen. Je kunt erop tegen zijn, maar volgens mij is dit een prima manier om te leren in een team te werken en rekening met elkaar te houden. Er zijn ook bepaalde afspraken zoals wanneer je "geraakt" bent, je dan 20 tellen moet wachten voor je weer mag meedoen. Hutten bouwen hoort hier ook gewoon bij, improviseren en fantaseren.... ik vind het heerlijk als ik ze zo bezig zie.

Toen we naar huis reden nadat de kameraden waren thuisgebracht en ik jongste zoon bij zijn vriendje had opgehaald (en in dezelfde gang gauw de bibliotheekboeken had teruggebracht), vertelde middelste zoon mij dat twee jongens het even niet zo leuk vonden die middag. Toen had hij snel weer geprobeerd om ze erbij te betrekken, want hij dacht: ik wil graag dat iedereen het een leuk feestje vindt! En even later deden ze inderdaad weer mee. Dat vond ik wel heel goed van onze middelste knaap, later hoorde ik van verschillende moeders en een oma dat ze het goed naar hun zin hadden gehad. Dat is toch leuk om te horen.

Inmiddels heb ik het ene haakwerkstuk af (toch iets eerder dan sint-juttemis :-) en zoals ik had beloofd
zal ik het laten zien.

Het zijn pannenlappen geworden.
Cadeautje voor middelste dochter, die inmiddels uit huis is. 
Ze zijn dubbeldik, ik heb dus vier lappen gehaakt en twee keer twee aan elkaar gehaakt.
Ik neem vaak zelf ook de pannenlappen dubbel, maar dan worden ze kleiner en zo zijn ze lekker groot en dik.

Ze waren leuk om te maken, het patroon komt uit een haakboek wat ik uit de bieb had: Granny squares anders - alles behalve vierkantjes haken, door Beatrice Simon en Barbara Wilder.

En iets heel anders zijn deze gebreide sloffen die ik van iemand kreeg die ze toch niet gebruikte... 

Jongste dochter kreeg een spontane hikbui van het lachen bij het zien van deze creaties. Maar ze paste ze toch aan en zo zien ze er gelijk ook leuker uit :-)
En warm! Zij een paar en ik een paar. 





8 opmerkingen:

  1. Hm ja ik denk ook altijd boy will be boys, dat mag gewoon toch ook?
    maar idd wel met regels :-)
    Oei oudste dochter t huis uit, wat een stap? of heb je daar gevoelsmatig geen last van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is middelste dochter en het was niet zo makkelijk toen maar we zijn er wel weer aan gewend (was al in september namelijk).

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd met de verjaardag van jullie zone. Fijn dat de jongens het naar de zin hadden, het is toch elke keer weer spannend.
    Mooi zijn de pannenlappen, en lekker dubbeldik. Enkel is inderdaad vingers branden.
    Ik draag graag dergelijke sloffen, net weer 2 paar gebreid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je jongens! Fijn dat ze het zo goed naar hun zin hebben gehad.
    Wat een mooie pannenlappen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog gefeliciteerd, leuk dat ze het naar hun zin hadden,en wat fijn die sloffen, zo te zien zitten ze heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog van harte gefeliciteerd met jullie zoon zijn verjaardag.
    De pannenlappen zijn prachtig.
    En de sloffen...ik maakte er een paar jaar terug ook twee paar ( wel gehaakt) en zowel dochterlief als ik hebben ze gedragen tot de gaten er in vielen.
    Zalig!
    Wel een kleine waarschuwing: niet mee traplopen!
    Er gebeuren nog steeds veel ( soms ernstige) ongelukken door met sokken op een ( gladde) trap te lopen.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog van harte gefeliciteerd!Wat een leuk idee dat gourmetten op een feestje!
    Wat fijn dat middelste dit zo goed kan verwoorden trouwens (in de auto) maar klinkt als een superfeestje. Niet bij iedereen heb je zo de ruimte om zo heerlijk te kunnen spelen, heerlijk voor kids!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk de sloffen , hier hebben ze gehaakte maar dan in bed voor de koude voeten . Ooit geleerd van een Turkse dame hoe ik ze moet maken. leuke ideeën voor een jongensfeest en als je dan later hoort dat ze het zo leuk vonden is dat toch een mooi compliment. Voor jullie allemaal ook fijne feestdagen vanuit Roemenië

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...