Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 1 maart 2016

Boerderij als speelbal

Zo lang het duurt is het droog. Lekker weer. Beetje vorst.
Eindelijk kan mijn Farmer de mest uitrijden. Nodig is het, want de silo zit vol!

De meeuwen zijn er als de kippen bij!

Lange tijd was er angst voor teveel mest, maar nu las ik weer in de krant dat er een tekort aan fosfaat dreigt, de bodem dreigt te arm te worden...
Zo lijk je wel een speelbal te zijn van de voors en tegens van jan en alleman, waardoor er wel allerlei regels komen waaraan je maar weer moet voldoen.

Zoals onlangs die motie van Marianne Thieme over dat een kalf langer bij de koe moet blijven.
Het heeft mij verbijsterd dat zomaar -huppekee- zo'n motie wordt aangenomen. Zonder dat eerst grondig onderzoek is gedaan. Maar je kunt nog zoveel onderzoeken doen (en door wie het wordt gefinancierd, die bepaalt volgens ons al de uitkomst), als er vreemde conclusies uit worden getrokken schiet je er nog niets mee op.

Want is het zoveel beter, dat kalf bij die koe?
Het lijkt het beste. Het is zo'n mooi gezicht, een pasgeboren kalf bij zijn moeder.
En zoo zielug, aan een speen moeten drinken.... - wat van al die kinderen dan, die zonder de moederborst ook zijn groot geworden? (Komt daar ook een motie voor, dat elk kind verplicht wordt om borstvoeding te krijgen? En wat dan als dat niet lukt?)

Maar:
- Een koe kan een kalf doodliggen. Bij ons was het een paar jaar geleden nog gebeurd, dat een moeder op haar kalf ging liggen. Het kalf was dood. Dit wil je niet!
- De GD (gezondheidsdienst voor dieren) heeft jarenlang al als protocol: Kalf zo snel mogelijk na de geboorte in een eigen hokje. Om mogelijke overdracht ven dierziekten te voorkomen. Bij ons blijven de kalveren meestal tot de eerstvolgende melkronde bij de moeder.
- De stal is niet berekend op deze langere gezamenlijke verblijven. Als er meerdere koeien in een periode zijn die net bevallen zijn, geeft dit problemen. Dan zouden we de stal weer moeten gaan aanpassen. Wie zal dat betalen? Zoete lieve Gerritje is hier nog nooit langs geweest...
- Een langere hechting betekent zonder meer een moeilijkere scheiding. Als het kalf dan uiteindelijk toch moet worden weggehaald, kan de koe in kwestie zeer agressief worden. Boer over het hek geworpen, ziekenhuis...  En als dit nog wel goed gaat, blèren ze nog veel langere tijd naar elkaar. Dát is pas zielig!

Mijn blog heeft geen poltieke insteek.
Maar het raakt ons in ons bestaan.
Bovendien krijg je weer zo'n etiket opgeplakt als zou je geen hart voor dieren hebben.
Het is nota bene onze bron van inkomsten, daar zorg je juist goed voor. Bovendien houden we van dieren, anders ben je geen veeboer.







13 opmerkingen:

  1. Ook hier hebben we veel te maken met de agrarische sector, en als je dan hoort en leest wat er nu weer bedacht wordt.... Het kan gewoon niet, de kalfjes bij de koe laten lopen.... Boeren worden soms afgeschilderd als harteloze wezens... Erg jammer, omdat de meeste boeren echt hart voor hun dieren hebben, en het beste willen voor hun vee. En wat worden ze soms op kosten gejaagd, door al die wetten en regels die er bedacht worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed om het te omschrijven, de gewone mens heeft geen idee waarom en hoe. groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me wel eens af, waar moet het heen? Inderdaad, speelbal is het goede woord...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel. Ik wist dit niet. Zou je vaker moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ach ja, ook wij hebben die ervaring gehad toen we nog in holland woonden.
    Zelfs voorbijgangers. Eens kwam iemand van een bank eens kijken. Een jong mannetje. Hij kwam in de varkensschuur: Nee maar, zoooo modern!! Hij was nog nooit in een stal geweest denk ik. En dan in de agro sector.
    Wij hadden zelfs dat er een helicopter overvloog of er niet toevallig een boer aan het uitrijden was!!
    Groet, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er helemaal geen verstand van, maar kan mij voorstellen dat het heel frustrerend is als iedereen maar wat roept. Terwijl je er zelf zó dichtbij zit en weet hoe het werkt. En ook hart hebt voor je dieren.
    Ik was afg. week op een boerderij van een vriendinnetje van mijn dochter en daar hoorde ik ze ook overleggen over dat de mest hoognodig uitgereden moest worden.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zag het op t.v van die kalveren. Hier zijn ze ook aan het uitrijden maar het is nog te nat in de weide. Overal grote sporen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vrees dat een boel mensen niet snappen dat je als boer goed bent voor je vee: het is immers je broodwinning! En oh ja...boeren hebben óók nog een hart.. ècht, het zijn net mensen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn eerste reactie zou ook zijn: och wat zielig dat die kalfjes zo senl weg moeten. Ik kan me voorstellen dat het voor een kalfje fijn is om lang bij zijn moeder te mogen blijven. Maar dan ga je er wel vanuit dat het op een natuurlijke wijze uiteindelijk gespeend wordt, als het oud genoeg is en dat kan nou eenmaal niet. Dus ik vertrouw erop dat jullie het beter weten. En daarbij, we moeten onze menselijke gevoelens en ideeën niet zomaar op dieren projecteren. Dus dank voor dit stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een verhelderende post, dank je wel. je vraagt je af of ze het aan deskundigen (veeboeren) hebben gevraagd...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dank voor deze uitleg... Wel lastig al die politicie die denken dat ze het weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Jolanda,

    ik lees je posten sinds je stukjes in de Terdege!!
    Ik lees in je posten zeer herkenbare dingen,ook ik ben boerin.
    Ben het helemaal eens met wat je hier schrijft.Het raakt ons inderdaad in ons bestaan.Wat denk je ervan als er van die kleine kalfjes rondscharrelen in de stal en er lopen een paar tuchtige koeien.......Moet je niet aan denken toch,er gebeuren grote ongelukken!!!!!En hoe moet het ooit als de koeien in de wachtruimte staan bij de melkput........Het plan van Marianne is onuitvoerbaar in de huidige manier van bedrijfsvoering op de boerderij.Ik sluit me helemaal aan bij de punten die jij al hebt opgeschreven!!!

    Hartelijke groetjes van een collega-boerin!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben geen boerin maar woon wel in een boerenomgeving. Het is zoals je zegt: jullie broodwinning en dat de opgelegde regels vaak moeilijk en in 'boerenogen' onredelijk zijn, kan ik me voorstellen maarre.....er zijn ook boeren die de kalfjes wel bij de moederkoe laten, dat is volgens mij zoals Moeder Natuur het bedoeld heeft. En natuurlijk zijn jullie goed voor jullie dieren, tenslotte verdienen jullie je boterham ermee. Wij zijn ook zuinig op de gereedschappen waar we ons brood mee verdienen. Zoete lieve Gerritje komt misschien niet langs maar mijn jongste heeft
    jarenlang op het ministerie van landbouw, afdeling subsidie gewerkt waar heel veel geld werd "uitgedeeld" . Ik wil je niet kwetsen maar ik zie hier bij de boeren in de streek dat elk, niet rendabel, dier snel naar de slager gaat. Wij hebben ook 'n eigen bedrijf en hebben ook altijd erg hard moeten werken en ook aan allerlei regels en verordeningen moeten voldoen en in mindere tijden onszelf ook maar moesten zien te redden. En ik gun jullie veel succes verder met jullie
    bedrijf!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...