Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 16 maart 2016

Een welbesteed uurtje

Nadat ik al heel wat kasten in huis opgeruimd had, keek ik eens bij mijn voorraad lappen. Ik naai haast nooit meer. Zelfs verstelwerk maar af en toe. Gelukkig houden de jongens hun broeken nu veel langer heel. Want dat verstellen is natuurlijk ook niet het allerleukste naaiwerk...

Maar wat een voorraad aan lappen had ik! Ik denk dat het herkenbaar is voor veel mensen die vaak naaien, maar ik zag het mezelf nog niet zo gauw weer doen. Ik heb een aantal lappen verkocht. Want kleding zal ik helemaal niet zo gauw meer maken. Wat ik nog wel bewaard heb, zijn goede lappen spijkerstof en andere katoen. Daar ga ik misschien nog weleens wat mee doen. Het lijkt me wel aardig om gewoon leuke dingen van stof te maken, maar kleding, ach daar ben ik toch nooit zo erg goed in geweest. Nooit naailes gehad, wat ik achteraf wel een beetje jammer vindt. Vroeger heb ik voor de meisjes wel veel jurkjes e.d. genaaid. Veelal makkelijke patronen ;-)

Onder die lappen die ik wél wil bewaren, zitten ook een paar camouflage lappen. Ooit gekocht, om er een speelbroek voor de jongens van te maken en één lap had ik ook gekregen, geloof ik.
Toen ik de lap zag, kreeg ik een goed idee.

Oudste zoon heeft nl. een te kleine gymtas. Zo'n gekregen geval van de school zelf, en een heleboel anderen hebben dezelfde tas, dus natuurlijk was het ook onze zoon al eens overkomen dat hij de verkeerde gymtas mee naar huis had genomen. En iemand anders de zijne, want er hing geen enkele andere tas. Hoe bestaat het, want de naam van zoon staat met knoeperds van letters op de voorkant van de tas, maar ja. De tas die zoon bij zich had was van een meisje, want er zat meisjesdeo in de tas. Ik heb het shirt (wat ondanks deo vreselijk naar zweet stonk) uitgewassen en weer meegegeven. Inclusief instructies waar en hoe hij moest vragen naar zijn eigen tas... maar gelukkig, daar hing zijn tas, gewoon aan de kapstok.  Hij hing de andere er gewoon weer voor terug. (En zag later dat die ook weer weg was ;-))

Maar die tas is te klein. Had hij aan het begin van het schooljaar al nieuwe gymschoenen gekregen, nu waren die al weer te krap en togen we stadswaarts om nieuwe te halen. Maatje zeeschuit al zo onderhand, en daarmee was de tas al vol. Maar voor gym heb je ook nog een shirt en trainingsbroek nodig...


Nieuwe gymtas kopen... ? Daar had ik niet zoveel trek in... Toen zag ik dus de lap.


Wel even gedacht en gezocht naar een patroon. Want ik wilde een tas met bodem, dat geeft meer volume. Uiteindelijk heb ik een basaal  patroon gevonden, wat ik hier en daar aanpaste. Ik heb geen voering gebruikt, want het is een stevige lap, aan de binnenkant lichtgekleurd, zoals je op de volgende foto kunt zien.


Ik had nog een stukje keperband (of hoe heet dat) wat er wel bij kon, geen oogjes die je er doorheen kunt slaan maar wel sleutelhangers-ringen... ook bruikbaar.  Het was even onwennig, zo achter de naaimachine. Bij het afwerken van de tunnel bovenin de tas had ik een verkeerde volgorde, maar 't kwam goed.


Hoekje eruit geknipt om een tas met bodem te krijgen. 


Zie je wel, mooi afgewerkt.



Geel koord uit de bewaardoos, ergens van een kapot iets gehaald, dat bewaar ik dan. En daar vind ik de tas wel van opfleuren ook nog.


Wat was het leuk om weer eens zo'n klusje te doen. 
Ik ben benieuwd wat zoon er van vinden zal, als hij thuiskomt...!
Het is een flinke tas geworden, op de groei gemaakt zullen we maar zeggen...
En ik denk dat ik gelijk de andere camouflagelap ook kan aanspreken, want ook middelste zoon heeft tijdelijk een gewone plastic tas, omdat de zijne stuk is gegaan. 
Het zit nou nog vers in m'n hoofd, dus zal het vast sneller gaan :-)




12 opmerkingen:

  1. Wat creatief! Erg leuk geworden vind ik! En extra leuk dat je er niet voor naar de winkel hoefde, en 'm helemaal van restjes etc kon maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gedaan zeg! Complimenten. En inderdaad fijn dat je niet naar de winkel hoefde. Alle beetjes helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjonge wat een leuke tas zeg! Ik ook een naaimachine staan maar al jaren niet gebruikt, misschien moet ik m ook eens van stal halen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het nog een heel werk zo te lezen. Het is je goed gelukt en nog leuk ook. En in de kast weer wat opgeruimd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een mooie stevige, daar zal hij vast blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een uurtje!
    Dat is knap gedaan.
    En ik weet zeker dat je zoon er erg blij mee is.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie tas toch?! Zeker als je niet veel naait,knap gedaan.
    Hij zal er super blij mee zijn.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauwh! Je kunt dan wel geen les gehad hebben, ik vind dit behoorlijk kunstig!! Ik weet haast wel zeker dat deze tas met gejuich ontvangen is ;) Je zoon zal trots op je zijn. En je zult idd niet ontkomen aan een 2e exemplaar te maken voor je andere zoon :) Groet Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke tas! Daar zal je zoon vast heel blij mee zijn! En geen vergissingen meer met verkeerde tassen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vind 't knap, het is een stoere jongenstas geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een stoere gymtas is dat geworden! Leuk dat je die lap zo hebt kunnen gebruiken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat gaaf joh! En lekker bezig geweest!
    En? hoe vond je zoon hem??

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...