Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 13 mei 2016

Ziek en druk

Het is me het weekje wel.
Natuurlijk moest er gemaaid worden.
Na kou en regenbuien ineens zúlk mooi weer!
Waar eerst niet in de tuin te werken was vanwege de nattigheid, kan ik nu niet eens met de schoffel erdoor want het is opeens grind geworden! Zware rivierklei... vruchtbare grond, maar oh wat lastig te bewerken!
Terwijl ik al achter loop. Maar ik heb bepaald geen overdosis energie deze week... Verkouden en verstopte oren. En dat terwijl mijn Farmer niet hard praten kan vanwege een zere en schorre  keel, stel je dit bejaardendilemma voor ;-)

Mijn Farmer was aan het begin van de week echt ziek. Ze zeggen weleens dat een moeder eigenlijk niet ziek kan zijn, dit geldt ook voor een boer... de dieren moeten toch gevoerd en gemolken worden. En bedrijfsverzorging schakel je alleen in als het écht niet meer anders kan... Het kwam nog dubbel zo slecht uit om ziek te zijn (niet dat het ons op een ander moment wel uit zou komen maar je begrijpt vast wat ik bedoel), omdat er al een stuk land gemaaid lag en er nog veel meer te maaien was. Bovendien had oudste dochter juist een aantal afspraken staan om elders te melken. Maar hoe gaat dat... de boer, hij ploeterde voort. Toch gekuild deze week en het laatste beetje moet vandaag.
Lof voor oudste dochter, die zich thuis ook ontzettend heeft ingezet!



En dat zul je dan net zien, allerlei akkefietjes die anders niet zo opvallen, maar deze week alles nog zwaarder maakten. De grote pinken moesten naar de wei  bij de droge koeien. Wat soms vanzelf gaat, maar nu natuurlijk niet. Dwars en lastig was er één. Ik had de melkstal en wachtruimte gezwabberd en uitgespoten (dochter was die ochtend ook elders melken), maar had mijn overall al uitgedaan. Helaas, want bij het overdoen der pinken kwam ik onder de strontspetters te zitten. Na ja, de wasmachine is er goed voor en na een wasbeurt voelde ik mezelf ook weer fris.

Verder... een rem van een trekker die gerepareerd moest worden, een lekke band van de schudder, pinken die ineens in de wei bij de koeien bleken te lopen... kost allemaal tijd en energie.

En heet... daar kan ik toch zo slecht tegen, benauwd en de vermoeidheid kruipt in mijn benen en hoofd. Hoewel ik echt wel blij ben met mooi weer hoor! Lekker naar buiten kunnen lopen zonder jas, buiten eten... Ik hou me 's middags gewoon maar een beetje gedeisd. Gelukkig kan mijn Farmer wel beter tegen de warmte, maar de omschakeling was deze keer wel erg groot. Gelukkig is hij weer wat aangesterkt, maar het hoesten is nog niet over. Het komt te paard en het gaat te voet, zegt het spreekwoord en dat geldt zeker als men door moet blijven lopen.

8 opmerkingen:

  1. Ach lieve mensen, hoopt dat het weer iets beter gaat nu!
    Weet je niet alleen! Zwangerschap verlof is ook niet voor farmers families toch? Niet in onze tijd...
    Hier vanacht vorst gehad na mooie weken,maar blij met regen ivm droogte en boeren weer blij!
    Groet en beterschap verder! Duim op voor jullie dochter!!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat een week.
    Gelukkig dat het weer wat beter gaat en dat het wat koeler is!
    Mooi om te lezen hoe jullie het met elkaar toch hebben gered.
    Groetjes, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet leuk, die vervelende dingen. Goed dat je het van je afschrijft. En ook wel goed om een inkijkje te krijgen hoe het bij anderen gaat. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pittig week voor jullie! Als alles gewoon door moe gaan terwijl rust eigenlijk nodig is. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei dat is dan knap lastig allemaal, hoop dat het tij snel keert. Nu is het opeens weer erg koud dus oppassen. Het was anders zo lekker in het zonnetje.
    Een fijn Pinksterweekend en gezondheid toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het wel interessant dat een boer net zo min ziek kan zijn als een moeder. Wat dat betreft lijkt het runnen van een boerderij misschien inderdaad wel op het runnen van een huishouden!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alsnog beterschap voor je man/de boer.
    Knap dat jullie het als gezin zo goed opgevangen hebben.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hé, wat kwam dat slecht uit! Hopelijk is de boer weer opgeknapt inmiddels? En wat fijn is het toch dat je oudste dan toch nog bij weet te springen!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...