Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 29 juni 2016

Koeien binnen, kattenleed en moederloze kittens

Koeien binnen
Nog nooit gebeurd, maar nu zijn de koeien alweer een paar weken dag en nacht binnen. Juni! Het regent heus wel vaker in juni, maar omdat het voorjaar ook al heel erg nat was, staan de hoefafdrukken diep in het land en het werd één grote modderige en soppige boel. Dat was vorige week met die hitte erg vervelend melken. De koeien zijn veel viezer dan anders wanneer wanneer ze in de wei lopen. De uiers waren echt lastig schoon te krijgen. De jonge pinken zijn ook weer op stal terug, alleen de oudere pinken met de stier lopen aan de overkant nog buiten, die kunnen net wat meer hebben.


Het is echt wel een vreemd jaar. In de moestuin is 't ook al niet veel zaaks. Van de erwten is dit jaar niets terecht gekomen. De kroten had ik voorgezaaid en die staan er goed op, maar onkruid rondom en bijna geen mogelijkheid om het eens schoon te maken.
Toch, als ik de beelden zie van de ravage van het noodweer in Limburg, leg ik de hand op de mond, want dan valt het hier nog alleszins mee.

Kattenleed
Onze rooie kater is aangevallen door een of ander vals rondzwervend beest. We dachten eerst aan een vos, maar misschien was het een wilde kater. Een gemeen loeder, want Rooie heeft een wond aan de zijkant van z'n kop. Omdat die al niet zo fit was en last heeft van zijn oog, kon hij zich waarschijnlijk niet goed genoeg verweren. Hij zit nu binnen in een doos, waar hij vaak al inkroop. De wond hebben we behandeld met jodiumspray en we hebben ogenzalf voor het oog. Katten zijn taai, misschien herstelt hij nog.


De andere kat van dochter, is ook aangevallen. Laat in de avond hoorde ik een vreselijk lawaai, een gegrauw en gegrom en geblaas van heb ik jou daar. Toen ik het raam opendeed en blèrde, zag ik iets donkers wegvluchten en de zwarte poes onder de tuintafel schieten. Die had ook bloed aan haar poot. Ze was de volgende hele dag gestresst, reageerde nauwelijks op aanhalingen. Gelukkig is dat inmiddels weer over.

Moederloze kittens
In de stal kwam mijn Farmer een nest met jonge katten tegen. De moeder was een zwerfkat, die hier ineens liep, de laatste paar weken. Maar de laatste week zagen we de moederkat niet meer en de jonkies lagen verlaten en alleen... (Zou dat aanvallende loeder die dan ook gegrepen hebben?) Helaas kwamen we daar pas achter toen er eentje dood lag. Een andere was in de mestput gevallen en die had mijn Farmer gelukkig op tijd eruit kunnen halen. We probeerden ze te vangen, wat nog niet meeviel. Maandagochtend wisten de jongens er eentje te pakken te krijgen. We deden die in een doos. 's Middags kwam het andere katje erbij.


Er moest er nog een zijn, die had mijn Farmer een keer gezien, maar die kroop steeds weg. Nu vertelde mijn schoonzus (woont ook op het erf) gisteren dat ze ook een katje had in haar schuurtje. Ze had een bakje voer en water neergezet maar het katje was heel schuw. Toch kreeg ze die te pakken en nu zijn er dus drie. Helaas moet de zwarte poes niets van ze hebben, ze bromt als ze ze ziet...


De kleine katjes zijn ook niet zindelijk, de moeder had ze dat (nog) niet geleerd. Maar inmiddels zijn de eerste poepjes gedaan op de kattenbak, waar we de bovenkant van hebben verwijderd om ze makkelijk erin te laten gaan. Dus dat geeft me wel moed.

Eén katje is bijzonder mak, dat is het katje dat Farmer uit de mestput gevist heeft.
De andere twee zijn heel schuw, maar het katje dat we maandagmiddag al erbij hadden, komt al gauw bij. De jongens zitten er iedere keer bij en dat is goed om ze te wennen.

Ik heb dit katje voorzichtig gewassen maar het moet nog wel een keer. 
Het stinkt nog steeds een beetje naar de mest.
Het geredde katje.

Het tweede katje

Ze kruipen zelf in en uit de doos.

En wat vinden de jongens hondje nu ineens zo'n grote hond!

Ik lees en hoor nogal eens dat er op de boerderijen niet zo goed voor katten gezorgd wordt... Katten zijn er om muizen te vangen. 
En als je de standaard van tegenwoordig met inenten en veterinaire zorg enz, telt, is dat misschien ook wel zo. 
Toch wil ik een kanttekening plaatsen. Want de katten die bij ons lopen (behalve dan die van de dochters), zijn aan komen lopen. Waar kwamen die dan vandaan? Het huis uit gezet of uit de auto gesmeten, misschien met jonkies en al? En dan zijn wij goed genoeg om ruimte te bieden om andermans afdankers. Ik wil er wel naar omzien, maar voel me niet verplicht om veel kosten daaraan te hebben. 

Als er iemand is, die zich wil ontfermen over één van deze moederloze katjes, dan kun je een katje tegen een redelijk prijsje op komen halen. Mail me dan (spilvanhetgezin@filternet.nl). Ik wil ze echter nog niet gelijk scheiden, ze moeten nog wat meer gewend zijn en dat gaat beter als ze nog samen zijn. 







13 opmerkingen:

  1. Ach, wat een dierenzorgen bij jullie momenteel. Gelukkig dat het met de katjes beter gaat nu. De foto's van die kleintjes zijn wel erg schattig ;-). Ik woon te ver weg, anders zou ik zo geneigd zijn er eentje op te halen. Ik kan me ook wel voorstellen dat je die beestjes niet allemaal bij je kan houden. Hopelijk vinden ze een goed baasje. Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, wat een lieve poesjes zeg! Je bent er maar druk mee! Het weer zit inderdaad niet mee. Ik hoop dat we in de zomervakantie beter weer hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier heerlijk stralend weer en gelukkig gister regen. Erg droog en hopelijk wel meer regen. Temp rond 25-30 graden.
    Zielig de poesjes zonder moeder.
    Woon te ver en heb een allergie er voor, helaas.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat natte weer, daar snapt niemand wat van geloof ik, lastig voor boeren en tuinders. En die katjes... schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja wat een water, als we hier buiten in de tuin stappen is het gewoon sompig. Wij mogen ook niet klagen gelukkig geen hagelstenen gezien. Zielig voor de poesjes, hier gebeurd dat ook ieder jaar weer. Het zijn verwilderde katten die de buren aangehaald hebben met voer, jawel voor de muizen. Mijn man houdt helemaal niet van katten dus beginnen we ze niet aan te halen en gaan ze soms terug of gaan ze dood. Maar wat kunnen wij er verder aan doen. Wij willen ook niet voor een andermans kosten opdraven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jah het is een gek jaar dit jaar he???
    Hopelijk word het nog echt zomer en kunnen de koeien nog lekker een tijdje naar buiten.
    En die kittens, schattig! Ik vind het super dat je ze opvangt, je zou ze ook naar het dierenasiel kunnen brengen (die mensen die katten zomaar dumpen), dus... ik begrijp je helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben hier in het Noorden wel veel regen gehad, maar niet zo extreem. Ik hoorde voor de radio dat er héél veel schade is in zuiden.
    Wat schattig, fijn dat jullie ze hebben kunnen redden! Ik denk dat het noodzakelijk is om katten te hebben rond een boerderij voor de muizen? Het is voor boerderijkatten toch normaal om zichzelf te redden?
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat farmer er één uit de mestput heeft kunnen redden dat kleine spul ziet totaal geen gevaar. Mijn Opa heeft ooit en stel kittens gered van de schoepen van het rad van de molen,Katten gevechten zijn echt heftig om te horen zo als ze tekeer gaan . De kittens zijn lief en leuk om te zien en zullen vast wel een goed thuis vinden en inderdaad je kan niet alles katten opvangen en verzorgen. Ik hoorde en las dat het weer echt niet gewoon is voor de tijd van het jaar en als de koeien het land kapot lopen daar heb je ook niets aan de schade kan enorm zijn. Hier hebben we ook een natte periode gehad zo erg zelfs dat er in sommige delen overstromingen waren Bij ons in de buurt staan nog sommige stukken land vol met water . Nu is het inmiddels mooi weer met lekkere temperaturen ( we hebben een land klimaat).Mooi he om te zien hoe een jonge hond zich ontwikkelt en vooral en herdershond , onze sasha is super nieuwsgierig en allert heel anders dan d andere 2. Veel succes met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dit doorkijkje op het platteland.
    Wat schattig de poesjes.

    Ik kom vaker op bezoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een Schatjes die kleine poesjes, maar wel weer een zorg erbij. Maar zo te horen kunnen jullie het. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Daar zou je een heel boek over kunnen schrijven. Over wat katten allemaal meemaken! Hoe kan de poes in de mestput komen. Die is toch afgedekt? Heel erg dat het zo nat is. Ik hoop voor jullie en de boeren in het zuiden dat de zon gauw gaat schijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk was mijn Farmer daar in de buurt bezig, anders zou hij het niet hebben gemerkt dat er een katje in de put was gevallen, en een kleine opening (van de slang die erin ligt bijvoorbeeld) is al genoeg voor zo'n klein beestje!

      Verwijderen
  12. Heeft de poes een wond ?
    Zuivere honing van de imker erop.
    Dat helpt echt. Twee tot drie keer per dag erop.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...