Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 28 juli 2016

Drie dagen verslag

Maandag
Maandagmorgen had ik, na het volle weekend, wat aangelummeld en een blogje geschreven. Toen om half tien de bel ging, bedacht ik met afgrijzen dat ik straal vergeten was dat er een dame van het boekhoudkantoor zou komen. Farmer had het die dag ervoor nog wel gezegd, maar.... Dus zij stapte in een nauwsluitend satijnglanzend jurkje zo onze rommel binnen. De ontbijtboel stond nog op de tafel, het keukeneiland vol rommel, overal post en papierwerk en 3 overvolle wasmanden terwijl de strijkplank uitgeklapt stond. Bovendien had ik juist die ochtend het oudste kloffie aangetrokken dat ik heb, omdat ik dacht dat het een lekker thuisblijfdagje zou worden. Mijn Farmer ging met haar aan de keukentafel zitten, waar oudste en middelste zoon net naar beneden kwamen en nog moesten eten. Ik kon ze ook moeilijk naar de kamer sturen omdat ik daar altijd maandagmorgen opruim en ik dat ook nog niet gedaan had natuurlijk :-(
Op zo'n moment voel ik me zó overvallen dat ik wel een halfuur nodig heb om mezelf te hervinden. Ik ben maar gewoon verder gegaan met mijn werk, niet in staat om erbij te gaan zitten.... kattenbakken schoonmaken, was aanzetten... tegen die tijd was het gesprek alweer klaar en gingen ze naar buiten om bij de stal te kijken.
En toen was ik boos op mezelf waarom ik dan niet gewoon gezelliger kan doen!

Afijn, de maandag vorderde met kamer en keuken doen, de was wegwerken, de tomaten en komkommers begieten, bramen plukken enz.

Dinsdag
Vandaag gingen we naar de dierentuin. We gingen naar Ouwehand, dat is niet zo ver bij ons vandaan en daar waren we al een paar jaar niet meer geweest. Ik gebruikte kortingsmunten van de jumbo, wat ons ondanks de zomerpiektijd toch 40 euro scheelde. Handig was ook wel dat we bij de entree meteen door konden lopen naar de controle.
Het kon nu een keer, dus gingen we met ons allen. Ik vertelde mijn moeder er later over en zei toen dat Farmer toch niets te doen had... Oh-oh, dat was een heel foute opmerking! Nou ja, hij heeft zat te doen natuurlijk, maar geen gras maaien, bedoelde ik daarmee. Ook geen koe of vaars die kalven moest, eentje was bij maar die liep in het kleine weitje bij de stal. Mijn schoonvader zou wel een oogje in het zeil houden. Opa en Oma zouden ook op Hondje passen, want die kan nog niet zo lang alleen blijven, zonder toezicht. Ik had alles uitgelegd over bench, voer en uitlaten.
Het was druk, maar helemaal niet zo dat je niets kon bekijken.





Iets over drieën hadden we alles wel gezien. Inclusief het enorme paleis wat er gebouwd wordt voor het binnenhalen van de panda's. Wat een gebouw! Het zal het nodige wel kosten.
We gingen naar huis, ruim op tijd dus weer voor het melken straks. Terwijl we langs de uitgang liepen kwamen we langs een restaurant waar ze pannenkoeken met ananas en kokos serveerden voor € 12,50 per stuk. We kregen meteen ook zin in pannekoeken maar ik kan ze wel goedkoper maken...

Bij thuiskomst bleek Hondje bij opa en oma in de keuken te zitten... Opa is best gek met het beestje, het is dan ook een leuk beest. Ze hebben ook nog erge schik gehad, want Hond zag in het glas van de ovendeur plotseling een ander hondje... ze gromde en blafte heel erg met de nekharen overeind.

Het was prima gegaan, onderweg en thuis. Ik bakte een stapel pannenkoeken die er best ingingen. Die avond stak mijn Farmer, op verzoek van de jongens. de vuurkorf nog een poosje aan.

Woensdag
Deze dag ging bijna volledig op aan het inmaken van fruit. Helaas hebben we niet zoveel abrikozen dit jaar. En die we hebben, daarvan gingen de vogels pikken. Dus hebben we ze maar gauw afgeplukt. De rijpste heb ik tot jam gekookt en van de bramen maakte ik sap. Opa kwam vragen of ik nog de zwarte en laatste rode bessen kon hebben, want dan zouden oma en hij die voor me plukken. Welja, ramen zemen kan volgende week ook nog wel, al kun je er bijna niet meer doorkijken vanwege de vliegen.
Toen alles in potjes zat, moest ik meteen doorpoten om de aardappels te schillen, de gehaktballen te draaien en de bloemkool schoon te maken. Dat was een restant en het was niet helemaal genoeg, dus pakte ik er een potje bruine bonen bij. Na het eten ging oudste zoon voor mij de koeien halen, want ik moest ook nog mijn bijdrage voor Terdege inleveren.
Toen mijn Farmer klaar was met melken gingen we naar een verjaardag. Farmer en de jongens gingen mee, dat is het leuke aan vakantietijd. Anders ga ik nogal eens alleen en dat is toch minder leuk, al is het, als je er eenmaal bent, ook weer gezellig.

Vandaag
Ga ik weer verder met nog eens de was. Boodschappen doen enzovoorts... Moeders en boeren hebben geen vakantie. Maar zo tussen  en tijdens de bedrijven door genieten we van veel dingen en ik probeer mijn rust te nemen als het even kan, door te lezen of te puzzelen. Ik kan onkruid uithalen en ik kan poetsen, maar klaar is het nooit. Door even tijd voor mezelf te nemen kan ik er weer beter tegen. En perfect hoeft het niet te zijn!

9 opmerkingen:

  1. Hoi Jolanda,
    Ik kan me het gevoel van maandag hélemaal voorstellen.(uit vergelijkbare ervaring). Wat voel je je dan ongelukkig hè!
    Leuk, naar Ouwehand. Fijn dat jullie een keer met z'n allen weg konden.
    Fijne vakantie nog! Hier zit de helft er al weer bijna op. :(
    Groetjes,
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezellig om mee te lezen.
    En o zo herkenbaar!
    Ik kan ook soms een enorme bende maken.
    Afgelopen dinsdag nog, was het heel een flinke bende toen een ( super nette met perfect huis) vriendin belde dat ze zo op de koffie kwam. Ik wist even nu hoe en wat. Toen dochterlief de reddende engel bleek. Ga jij snel onder douche man ( krijg je van rondlopen en poetsen in jogging broek en oude trui) , ik regel wel wat. Netjes en fris weer beneden, was de huiskamer ( met name de tafels) helemaal netjes, had ze zelfs kaarsjes aangestoken. En zaten we uiteindelijk zelfs buiten ( waar dochter het ook in no time gezellig had gemaakt).
    Heerlijk koffie gedronken en bijgekletst, en daar gaat het tenslotte om!

    Maar ook ik heb daarin duidelijk nog wat te leren: het is goed zoals het is, en anders is het droog spul en zo aan de kant.
    Je ( wij) zijn goed zoals we zijn!
    Met als belangrijkste: we doen het goed voor ons gezin!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jolanda,

    Heb het je al eens geschreven volgens mij, maar ik herken veel van mezelf in jou. Het had precies zo bij mij/ons kunnen gebeuren op de maandagochtend. Ik weet hoe ongelukkig je je dan voelt. (Wat heb je het overigens met humor beschreven.) Ik weet zeker dat jij niet lui bent en dat weet ik van mezelf ook, maar met een boerenbedrijf (en parttime baan buitenshuis) is het gewoon altijd druk. En als je dan een keer moe bent of bezig bent geweest met andere (eveneens belangrijke) dingen, raak je achterop. Mij helpt Flylady wel, ik lees sinds kort bij de Nederlandse versie: http://www.tiemj.nl/index.php .
    Ik vind het toch net iets prettiger lezen in het Nederlands. Een aantal dingen deed ik al, maar de avondroutine niet. Nu ik dit wel consequent doe, merk ik dat het heel veel scheelt.

    Overigens denk ik dat de dame in het nauwsluitende satijnen jurkje vooral de warme sfeer in jullie gezin geproefd heeft, en de rommel als bijzaak heeft gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat hoop ik dan maar, want ik was er een beetje sjacho van :-(
      Maar mijn Farmer heeft amicaal met haar zitten praten en ze zag er wel heel netjes uit maar was gewoon in haar doen.

      Verwijderen
  4. Hoi Jolanda,

    zo herkenbaar!!!Eerst maar even de kalveren voeren en dan de woonkeuken opruimen. Ja ja en dan als het juist zo'n rommel is komt er altijd iemand onverwachts langs. Zucht zucht. Dit zal nog regelmatig gaan gebeuren. Het is niet anders. En ja vakantierust op de boerderij en als moeder is er eigenlijk nooit. De zomer is juist de drukste periode van het hele jaar. Straks als de vakantie voorbij is een ochtend of middag helemaal niets doen is een mooi vooruitzicht!

    groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha zo herkenbaar!! Je krijgt nooit onverwachte visite als je de boel netjes aan kant hebt, ze komen alleen langs als je een puinhoop hebt!! Dat is net als met mensen die je lang niet meer gezien hebt tegenkomen, dat doe je alleen met ongekamde haren, geen make-up en je kluskleren ;-)!! Het gebeurt ons allemaal!! Geniet van de zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het vervelende vind ik dat je dan, als de visite weg is, de hele zooi zo snel mogelijk op gaat ruimen en dat dat eigenlijk helemaal niet nodig is, want de visite is al geweest.
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. herkenbaar hoor! Was bij ons ook zo: Net las het druk was verschenen mensen. ging ook rustig tijdens verjaardag naar de deel om schapen die ann het lammeren waren te helpen. Soms tot ongenoegen maar he, ik kan dat beest ook niet aan zijn lot overlaten.
    Wij ginggen ook altijd naar ouwehand. Kochten een jaarkaart en was veel voordeliger en we hadden vaker plezier. Ook al moisten we er een goed uur voor rijden.
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heerlijk dat jullie met elkaar een dagje weg konden en wat kostelijk van de hond. Jonge honden zijn echt ''ontdekkers" en dan zorgt soms voor hele leuke taferelen. Bezoek komt altijd wanneer je het nou net niet kan gebruiken. Bij ons kwam een keer de dominee geheel onverwachts terwijl mijn ouders aan het behangen waren , ook zo'n heerlijk moment. Wat een heerlijke korting trouwens voor ouwehands , dat maakt een uitstapje nog leuk op die manier.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...