Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 25 augustus 2016

Dagjes uit met de jongens

Ik zou nog bericht doen van de uitjes. We zijn naar het schoenenmuseum geweest en naar het militair museum. Dat is gauw gezegd en nu nog wat plaatjes...

Het Nederlands leder en schoenen museum in Waalwijk
deden we aan toen het op een dag alleen maar regende en erg koud was. Dat was op een donderdag.
Het is maar een klein museum, maar in combinatie met een bezoek aan de kringloop een paar straten verderop was het goed voor een middagje even eruit. Het is wel breed opgezet, het ging over de historie van allerlei leerbewerkingen zoals zadels, kruithorens en natuurlijk schoeisel. Ook voor kinderen was er het nodige te ontdekken, allerlei luikjes en quizen waar je moest voelen wat voor vacht het was enz. 

Mijn moeder was ook mee.

Verstopt in en sarcofaag.

Wat was het werk vroeger zwaar en slecht voor je gezondheid!
Ook allerlei machines stonden uitgestald, van die groot uitgevallen naaimachines en grotere apparaten. Leesten en mallen en natuurlijk schoenen te kust en te keur. De eerste rolschaatsen zagen er komisch uit. 

Kijk, dit lijkt wel Bettie 49! - Grapje.

Het NMM
Vorige week maandag ging ik met de jongens naar het Nationaal Militair Museum in Soest.
Ook een heel leuk museum, nog vrij nieuw, want Koning WIllem-Alexander heeft het geopend.
Ook hier genoeg te zien, allerlei militaire voertuigen, van de open vliegtuigjes van WO1 tot moderne toestellen, kanonnen en tanks. Er werden films getoond van de historie van de krijgsmacht en van de oorlogen. Persoonlijke verhalen konden worden beluisterd. In de schatkamer pracht en praal uit verleden tijden. De Franse tijd zagen we weer in een andere zaal.
Wat de jongens ook erg leuk vonden was de explore-ruimte. Daar konden ze allerlei dingen zelf doen met simulators en in een vliegtuigcockpit of jeep kruipen.

Camouflage


Lang geleden

Keukenwagen

Eén van de modernste wapens... drone ter grootte van een libel. 
Toegerust met camera's en explosieve lading. 
Eng.


Buiten stond een mini-stormbaan opgesteld, waar middelste zoon over- en doorheen vloog. 
Hij liet maar eventjes zien dat hij heus geschikt is voor het leger...

Het was een geslaagde dag!






10 opmerkingen:

  1. Ik vind het een leuk museum als ik het zo bekijk. En niet te druk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was op een maandag, dat scheelde misschien. Inderdaad lekker rustig, hou ik wel van :-)

      Verwijderen
  2. leuk!. Dat schoenen toen duur waren was te begrijpen zeg!
    Militaire museum is ook leuk zo te zien. Mss wordt ie soldaat! Onze zoon is ook beroeps! Wij zijn trots op hem!!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi die zwaluwen!
    Voor jongens erg leuk militairmuseum en vooral als er ook wat te doen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi die zwaluwen!
    Voor jongens erg leuk militairmuseum en vooral als er ook wat te doen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto bovenaan je blog!
    Wij zijn een poosje geleden ook in het NMM geweest. Je kunt er echt een hele dag doorbrengen he? We zijn toen niet eens buiten geweest omdat het regende, maar gaan zeker nog eens terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuke uitjes zo hoor,en wat een leuke foto boven aan je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mini stormbaan is altijd LEUK natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke dagjes uit! Mijn dochter zal het militair museum ook vast leuk vinden. Ze wil in het leger (niet dat ik dat nou zo'n goed idee vind, maar ja...). Ik heb wat straaljagers over horen komen, toen de vliegbasis er nog was, ik ben in Soest opgegroeid. En mijn man vroeg mij om verkering op het pad dat er langs liep. :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...