Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 16 augustus 2016

Van de hak op de tak

Wat is kleigrond toch moeilijke grond ---diepe zucht----
Door al de nattigheid van het voorjaar en juni is er niet veel van terecht gekomen. Het probleem is, dat je niet in de tuin kunt als het zo nat is. En daarna ineens weer kurkdroog, met een goeie week de scheuren van droogte in de grond en alle onkruid muurvast.  Ik hoorde het ook van anderen uit onze omgeving. Zo is het (moes)tuinieren echt niet leuk meer. Nu wil ik het volgend jaar zo graag anders doen, zodat het makkelijker te belopen is en te bewerken... paden ertussen ofzo. We denken erover na. Vierkante meterbakken zijn voor ons geen optie, dan moet je teveel grond kopen om erin te doen. Dan wordt het zo duur. 

Ik plukte de Chinese boontjes en zei: geniet ervan: het eerste maaltje boontjes en tegelijk het laatste!
Gelukkig groeien er nog wel de gewone princessenbonen.

Wat wel reuze-enorm-razend hard groeit, dat is het onkruid. 
Bij de tuinset op het achterterras stond het ook zo vervelend groot tussen te tegels. 
Ik ben vrijdag op m'n knietjes alles eruit gaan werken. Dat ging toen vrij makkelijk, omdat het net weer droog was na de regen van donderdag. 

Dit had ik zo bij elkaar.

En wat een plezier heb ik elke keer als ik er langs loop! 

Want zo was het dus... en je ziet, niet het enige plekje dus.

Het is niet chronologisch, dit blogje, sorry dat ik van de hak op de tak spring...
Aan het begin van de week ging ik naar de bieb.

En haalde een stapeltje boeken.
Geschikt voor regendagen maar ook voor zonnige dagen om eventjes met de beentjes omhoog op mijn schoongemaakte terras te zitten...

Ik zag daar een bekende en we raakten even aan de praat. Het ging over vakantie en hij vroeg of wij nog weggingen. Nee dus... Maar je gaat toch wel dagjes weg? Ja, nou, dat is altijd wel mijn streven, maar het is nog best lastig. Het komt vaak niet uit, de zomertijd is immers voor ons de drukste tijd van het jaar. Bovendien zijn uitstapjes ook niet altijd zo goedkoop en de gratis uitjes zijn ook niet altijd uitvoerbaar met het oog op het weer. En dan heb je nog te maken met de zin of geen zin van de jongens, want met kleintjes kun je nog een hoop meer dingen doen dan met groteren. 
En dan moet ik vaak ook nog alleen met de kinderen, omdat Farmer geen tijd of geen zin heeft. 
Maar ik zei tegen hem (die bekende in de bieb), dat ik ook geleerd heb om tevreden te zijn met wat we wel hebben... ruimte en ondanks alle drukte ook zoveel moois. Je kunt wel steeds kijken naar wat je toch niet hebt en niet kunt doen, maar daar word je niet blijer van. Hij moest dat ook wel beamen. Ik heb het er al meer jaren moeite mee gehad en me zelfs wat schuldig over gevoeld t.o.v. onze kinderen, maar heb het van me af gezet. 
Ik denk, dat veel mensen een heel ander idee bij het woord zomervakantie hebben dan ik...;-)

Ik ging ook naar een kringloop en daar kocht jongste zoon een Duckie. Dit keer geen stripje maar een knuffel -gefopt!- zei hij tegen z'n broers. Hij was wat smoezelig, dus ik maakte Donald duizelig in de wasmachine en liet hem op z'n kop bijkomen ;-)

Ik kocht zelf een spel. Hoewel ik een aantal spellen van lieverlee wat aan het opruimen ben, is deze weer wel een leuke aanwinst, het lijkt wat op Reis door Europa, maar dan met dieren. En met net andere regels, je hoeft niet vooraf je hele route al uit te stippelen en kunt verschillende expedities kiezen. We hebben het al een paar keer gedaan. 

En ik kocht dit stapeltje borden voor 50 cent per stuk. Heel eenvoudige borden, voor dagelijks gebruik. Je treft het niet zo vaak, zo'n stapeltje dezelfde. 

Ik wilde nog vertellen over een paar uitstapjes, maar dat bewaar ik voor een volgende keer, want anders wordt het wel heel lang!




16 opmerkingen:

  1. mooie blogpost ook dit keer weer! Herkenbare punten. Ook al konden we regelmatig op vakantie, ik begrijp de gevoelens die je soms parten spelen. Beperkingen kunnen op diverse vlakken een rol spelen. Dankbaar zijn is een kunst heb ik ontdekt en soms onder ogen zien dat je het wel eens anders zou willen is niet verkeerd, denk ik.
    Verder dat onkruid groeit ook bij ons, de vierkante moestuinbakken leveren hier wel wat op...maar we zijn nog zulke beginners...haha.
    En verder heerlijk dat jullie zo van lezen houden.
    Een fijne en gezegende zomertijd samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je blog sprankelt van al dat kleine grote geluk! Mooi om te lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moestuinpech en kringloopgeluk dus! Heel grappig, dat Donald Duckje kreeg onze oudste ook onlangs. Hij heeft m in bed ;) als ik het goed onthouden heb is jouw jongste net zo oud als mijn oudste, 8 jaar.
    Mooie borden heb je gevonden! Inderdaad zeldzaam zo'n stapel dezelfde!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastig is het om op vakantie te gaan in de drukste tijd. Wat vinden jullie kinderen daarvan! Klagen ze nooit? Wij gingen vroeger wel logeren bij tante's voor een paar weken. Vonden we geweldig.mooie dingen heb je gescoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ze weten niet anders. Ze vervelen zich weleens hoor, maar als ze in zo'n bui zijn kun je honderd dingen opnoemen maar ze hebben dan nergens zin in... en even later zijn ze toch weer met iets bezig. Schijnt goed te zijn, je af en toe vervelen.

      Verwijderen
  5. Ach, dat hak op de tak vind ik juist gezellig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig blogje. Je terras ziet er weer tiptop uit in elk geval. Daar kun je lekker een boek lezen. En die vakantie... Wij gingen vroeger ook nooit, om dezelfde reden. Nu woon ik zelf heel burgelijk in een rijtjeshuis, met alle tijd om op vakantie te gaan. Maar ik ben er achter dat de ruimte die jullie hebben ook zoveel waard is! Die mis ik echt, behalve dan die ene week in het jaar als wij op vaakntie zijn. En als ik het zou hebben zou ik misschien weer zuchten om al het werk wat daar ook bij hoort... Tja, mooi hoe je laat zien dat tevredenheid met wat je hebt zo belangrijk is. Voor iedereen. Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi blogje! Dankbaar zijn voor wat je hebt, het lukt me steeds beter maar af en toe steekt dat duiveltje toch weer de kop op. Niet voor de lange en verre reizen overigens. Wij wandelen gelukkig graag en doen dat veel. Pretparken zijn minder aan ons besteed. Ik vind het altijd wel grappig als mensen zeggen: dat doen jullie natuurlijk niet omdat jullie zo'n groot gezin hebben. Ik zeg dan: misschien hebben we wel zo'n groot gezin omdat we dat niet (willen)doen. De verwarring op de gezichten dan....heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onkruid het lijkt wel of het bij tijden extra pokon krijgt zo is er niets en zo is er heel veel. Maar zoals je terras kan me voorstellen dat je blij bent als het weer netjes is.Wij moesten vroeger thuis met een oud mes alles tussen de tegels weghalen . Kleigrond hebben wij hier ook heel massief en als het geregent heeft een natte slik bende maar acht je verandert er niets aan. Ook hier hebben de boontjes weinig gedaan maar daarentegen andere groenten doen het heel goed .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. je verwoord het weer zo mooi. Hier hetzelfde wat betreft vakanties en dagjes uit. Ik probeer ook te genieten en tevreden te zijn met wat we hebben en doen. Als het dan weer prachtig weer is en iedereen trekt erop uit en wij staan te zweten bij de kuilbult dan denk ik : wat hebben we toch weer een mooie oogst dit jaar. Daar kunnen we dankbaar voor zijn .
    Ook het schuld gevoel herken ik.
    En de moestuin , bij mij ook niet mijn beste jaar. Volgend jaar maar weer proberen, gelukkig is er ook zat te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jouw blogjes hebben blijdschap in zich.
    De Chinese boontjes doen me denken aan mijn vader's moestuintje.


    BeantwoordenVerwijderen
  11. Thuis is het vaak het beste. En wie weet doet er zich nog een mogelijkheid voor om een ander keertje in het jaar een paar dagen weg te gaan. Tevreden zijn met wat we hebben is een hele kunst hè>!

    Wat een onkruid! Je zou een krukje om op te zitten moet gebruiken. Dan gaan je knieën er niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi wat je schrijft over die tevredenheid. De maatschappij van nu is best wel heel erg ingesteld op veel geld uitgeven, veel entertainen etc. Juist die tevredenheid en het geluk ergens anders vinden is een groot geschenkt hoor.
    Dat is denk ik een mooi iets wat jij anderen weer kunt leren. en met geld niet te koop!!

    Fijn blogje. Wat een verschil zo zonder het onkruid. Een heel werk maar dan geniet je wel extra he iedere keer als je er zit of langsloopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi Jolanda wat de moestuin betreft wij hebben ook zware kleigrond maar sinds n jaar of 4 doet minn man in de lente een aanhanger compost er doorheen, die kun je hier voor 5 euro per aanhanwagen bij de gemeente kopen, we merken nu al prima resultaat zelf hebben we mooie rechte worteltjes, dus misschien een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou best kunnen schelen, bedankt voor de tip!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...