Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 6 september 2016

Terug in de bankjes en nieuw gordijn van oud

Gisteren was de eerste schooldag weer voor de jongste twee jongens. Met gepaste tegenzin gingen ze naar hun nieuwe lokaal met nieuwe leerkracht. Leuk wel weer om de vriendjes te zien, de lessen nemen ze dan maar op de koop toe ;-) Maar stiekem vinden ze 't ook weer leuk. Jongste zoon is nu in groep 5 beland en heeft voor het eerst aardrijkskunde en geschiedenis, heel interessant. En middelste zoon zit in groep 8.

Wie ook weer voor het eerst naar school ging, is jongste dochter. Het tweede jaar in, en nu voor het eerst op kamers. Spannend en leuk. In de vakantie hebben we het nodige daaraan voorbereid. Het is maar een klein kamertje waar maar net een bed en een stoel in past. Ze hebben een gezamenlijke keuken en woonkamer, dus verder ruimte genoeg.


Ze heeft het oude maar nog goed bruikbare stapelbed van de jongens zelf van een ander kleurtje voorzien, zo heeft ze ruimte extra om wat spullen op het benedenste bed te zetten. Oma maakte van een krijgertje een gordijntje ervoor.


Ik maakte van andere afgedankte gordijnen een nieuw lussengordijn, dat was veel meten en knippen geblazen. De bovenkant waar de oude plooien hadden gezeten, was slecht en versleten maar de onderste stukken nog heel goed bruikbaar.


We kochten een bezemsteel als roe, er lag nog een oude maar die was net wat te kort. Farmer boorde en draaide een paar haken in de muur en twee kleine gaatjes in de roe, zodat die zo op de haken blijft rusten.
Ik bedacht dat embrasses ook nog wel leuk en handig zouden zijn, zo'n lussengordijn gaat toch wat stroef en met een embrasse kun je het gordijn nog beter opzij hangen, staat bovendien nog leuk ook.


Hoe maak je die ook weer? Ik herinnerde me een patroontje wat mijn zus me ooit toeschoof. Ik knipte dus een soort slagtandvorm uit en het werd heus wel wat. 


Kosten waren dus alleen de bezemsteel en de uurtjes die we niet tellen. Schroeven e.d. lagen allemaal nog ergens in een bak, zelfs embrassehaken. En het was leuk om te doen, al had ik me wel een beetje verkeken op de tijd die ging zitten in al die lussen. Maar weggezakte kennis is weer opgefrist dus dat is ook wat waard ;-)

Heerlijk ook weer, het normale ritme! Hoewel even wennen dat jongste dochter nu ook de hele week van huis is. In de weekends komt ze wel thuis. Met een berg was, waarschijnlijk. En een hoop verhalen denk ik.





9 opmerkingen:

  1. Jij bent echt handig dan! Super. Ja, die kamers zijn vaak klein maar wel fijn dat ze dichter bij school kan wonen zo! Ze zal idd wel met een berg was terugkomen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer even wennen aan de kinderen die weg zijn. Mooi zeg die gordijnen zo en handig dat je het zelf kan.
    Hier beginnen ze weer vandaag! De schoolbus is net weg.
    Hier krijgen ze ook al aardrijkskunde in de eerste Grade(bij jullie groep 3).Over het land en de provincies Enzo.
    Ook weer lekker rustig en normal gangetje na 10 weken..
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap zeg, dat gordijn!
    Kun je een beetje in je 'gewone' ritme komen, zo na de vakantie?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook weer fijn, het ritme van school. Alles op zijn tijd...Wat zijn jullie creatief geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt heel consuminderig heerlijk ik word er helemaal blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zijn jullie heerlijk low-budget bezig geweest met elkaar. Leuk en inspirerend om te lezen!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi opgelost voor weinig die gordijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat lijkt me best even wennen, je kind het huis uit! Of voelt het ookw el heel natuurlijk?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Spannende dagen als alles weer begint en ook weer even wennen. Je dochter het huis uit, dat lijkt mij ook heel bijzonder. Het is toch weer een stap naar volwassenheid :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...